Escoltar

Resultats de la segona enquesta d'hàbits de mobilitat de la comunitat universitària

El doctor Llorenç Huguet, Rector de la Universitat de les Illes Balears; el doctor Antoni Aguiló, vicerector de Campus, Cooperació i Universitat Saludable; la doctora Joana Maria Seguí Pons, catedràtica de Geografia i membre del Grup d’Investigació de Turisme, Mobilitat i Territori (GITMOT); i el doctor Maurici Ruiz, director del Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció (SSIGT) i membre del GITMOT, autors de l’informe, han presentat avui els resultats de la segona enquesta d’hàbits de mobilitat de la comunitat universitària, 2012.

L’objectiu de les enquestes de mobilitat és obtenir informació sobre els hàbits, les característiques i les necessitats, com a part prèvia a la generació de propostes d’actuació en l’àmbit dels desplaçaments.

L’enquesta i l’anàlisi dels resultats s’han dut a terme a través del GITMOT (Grup d’Investigació de Turisme, Mobilitat i Territori), conjuntament amb el SSIGT.

Aquests són els resultats de la segona enquesta d’hàbits de mobilitat de la comunitat universitària (EHMCU), enquesta que, a partir d’ara, es realitzarà cada dos anys, per seguir l’evolució dels hàbits de mobilitat i poder actuar amb les mesures que es considerin adients per a una major sostenibilitat en el transport.

Tot i que l’enquesta s’ha dut a terme a tota la comunitat, aquests són els resultats de l’accés al campus de la UIB a Palma.

Des del punt de vista de la mobilitat, el campus de la UIB és un centre generador de desplaçaments quotidians, atès l’elevat nombre d’estudiants, professors i personal d’administració i serveis que s’hi desplaça a diari, més de 16.000 persones, de les quals quasi un 90 per cent són alumnes.

ELS FETS MÉS RELLEVANTS

  • L’ús global del transport col·lectiu assoleix la important xifra del 36,3% dels desplaçaments, sobretot per l’ús del metro (19,1%) i l’autobús de l’EMT (15,0%), percentatge que supera en un punt i mig els resultats de 2011.
  • Poc pes del transport no motoritzat (1,3%), tot i que s’han duplicat els moviments en bicicleta (0,8%) respecte de 2011.
  • El 62,4% dels desplaçaments es fan utilitzant el transport individual.
  • L’índex d’ocupació del cotxe, 1,32 p/c, ha disminuït respecte de 2011 (1,47 p/c).
  • Són els alumnes els que més usen el transport públic, amb un 38,7% dels desplaçaments (36,4% de mitjana).
  • Els membres del PAS són els que més empren el transport privat, en un 87,8% dels moviments, mentre que aquest percentatge, tot i ser alt, ho és menys, 78,1%, en el PDI, el 21% del qual es mou en transport públic.
  • Les dones accedeixen al campus més en cotxe que els homes (61,6% i 58,6%, respectivament).
  • L’ús de les motos és molt superior en els homes que en les dones (3,7% i 0,9% respectivament).
  • L’ús del transport col·lectiu és quasi idèntic (36,6% i 36% respectivament en dones i homes).
  • El col·lectiu femení és el que presenta valors menors pel que fa a tenir carnet de conduir i de disponibilitat de vehicle.
  • La valoració del transport públic és quasi un punt superior que la del transport motoritzat privat, situada en 5,06.
  • Més de tres quartes parts de les respostes estan d’acord a afavorir mesures per al transport col·lectiu i penalitzar les infraccions en matèria de mobilitat.

Els autors de l’informe han agraït a la comunitat universitària, alumnat, personal d’administració i serveis i professorat, la seva participació en l’enquesta, alhora que demanen col·laboració en la nova enquesta sobre seguretat viària i prevenció de riscs de trànsit, en període de resposta.

Documents relacionats

Data de l'esdeveniment: 30/01/2014

Data de publicació: 29/01/2014