Escoltar

Roda informativa: El director de cinema Agustí Villaronga parlarà de "Cinema de prosa-cinema de poesia" a la UIB

Cicle Mots 

Roda informativa
Dia: dimecres, 20 de febrer de 2013
Hora: 17.15 hores
Lloc: Sa Riera, Palma

Conferència
Dia: dimecres, 20 de febrer de 2013
Hora: 19 hores
Lloc: sala d’actes de Sa Riera, Palma 

El director de cinema Agustí Villaronga parlarà de la xerrada que impartirà a la UIB amb el títol «Cinema de prosa-cinema de poesia». Villaronga enceta el cicle de conferències Mots, organitzat pel Vicerectorat de Projecció Universitària.

L’acompanyarà la doctora Patrícia Trapero, vicerectora de Projecció Universitària de la UIB.

Agustí Villaronga és llicenciat en Història de l'Art, guionista i director de cinema, tot i que ha fet algunes incursions com a actor en el teatre amb Núria Espert i en diversos films com El habitante incierto o Petit indi, de Marc Recha. També va fer de professor d'Imatge i de director artístic, decorador, estilista i realitzador de vídeos de moda, experiències que el varen conduir a les seves primeres incursions en el cinema.

Villaronga va començar a rodar curtmetratges: Anta mujer (1976), Laberint (1980) i Al Mayurka (1980), i l’any 1985 es va enfrontar al seu primer llargmetratge, Tras el cristal (1985), una obra que ja va deixar clares les premisses estètiques que havien de marcar l’obra del cineasta. Amb El niño de la luna (1988), que ja havia impactat en el Festival de Canes de 1989, va aconseguir un premi Goya al millor guió original i també va rebre la consideració de pel·lícula nominada en els apartats de millor director i millor pel·lícula. Pasajero clandestino (1995) és un film que s'allunyava de la seva forma narrativa habitual, un recorregut que va recuperar amb 99.9 (1997), guanyadora del premi Méliès de plata a la millor pel·lícula fantàstica europea. El mar (2000), a partir del relat de Blai Bonet, és un aprofundiment radical en la seva filmografia i en la seva particular percepció artística, que va merèixer el guardó Manfred Salzgeber a la innovació.Amb Aro Tolbukhin, dins la ment de l'assassí (2002), un fals documental, va intensificar el seu afany per plantejar reptes d’un gran risc conceptual. Va ser guardonat amb el premi Ariel com a millor guió original i nominat a la millor pel·lícula i direcció.

Finalment amb Pa negre (2010) ha rebut el reconeixement que es mereixia amb el premi a la millor actriu al Festival de Sant Sebastià, nou premis Goya i catorze premis Gaudí, i la pel·lícula fou seleccionada per competir en els premis Oscar com a millor pel·lícula de parla no anglesa.

A més, ha rebut nombrosos reconeixements com el Premi de la Setmana de Barcelona (1985), el Premi Nacional de Cinema (2001), concedit per la Generalitat de Catalunya, i el Premio de Cinematografía del Ministeri Espanyol de Cultura (2011). El 2012 rep diversos guardons com el premi honorífic del Festival Internacional de Cinema i Arts Escèniques Gai-Lesbo i Trans de Bilbao i un homenatge de l'Spanish Cinema Now a Nova York.

El seu darrer treball és la sèrie de televisió Una carta para Evita (2012), que narra el viatge que va fer Eva Perón a Espanya a final dels anys quaranta. 

Documents relacionats

Data de l'esdeveniment: 20/02/2013

Data de publicació: 19/02/2013