Escoltar

Ombres sonores per introduir l'art modern a les escoles

Projecte d’innovació i millora de la qualitat docent del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la UIB 

Les àrees de Didàctica de l’Expressió Plàstica i de Didàctica de l’Expressió Musical del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la UIB han posat en marxa el projecte Ombres Sonores, amb l’objectiu d’introduir l’art modern en la pràctica educativa dels futurs mestres d’educació infantil.

Aquesta iniciativa d’innovació i millora de la qualitat docent cerca potenciar la sensibilitat plàstica i sonora dels alumnes del grau d’Educació Infantil, a partir del treball amb autors rellevants de l’art del segle XX que destaquen per la voluntat d’ampliar la capacitat perceptiva de l’espectador, com ara John Cage, Merce Cunningham, László Moholy-Nagy, Alexander Calder o Vassili Kandinski. El projecte es duu a terme en el marc de l’assignatura Projectes Artístics en la Primera Infància.

El projecte interdisciplinari es fa en col·laboració amb el CEIP Miquel Duran i Saurina, d’Inca, que ha estat guardonat amb el premi estatal Acció Magistral 2013, pel projecte Fusioart, d’educació en valors a través de l’art, en el qual la música, la pintura, la dansa i el teatre es barregen en una aula condicionada amb material musical i artístic i un escenari.

Ombres, sons i moviments

Els estudiants de la UIB varen visitar el passat 9 de gener el CEIP Miquel Duran i Saurina per presentar el projecte Ombres Sonores als alumnes d’educació infantil i per dur-hi a terme l’activitat «Com sona la fosca?»

Avui, 28 alumnes del CEIP Miquel Duran i Saurina que tenen entre 6 i 7 anys s’han desplaçat al campus universitari per conèixer la Facultat d’Educació. Els alumnes de la UIB els han guiat en un recorregut per l’Aula Magna, la biblioteca i les aules de música i plàstica, i els han proposat quatre activitats del projecte Ombres Sonores, en diferents estances de la Facultat.

A l’aula de plàstica, els infants han pogut descobrir i experimentar amb la llum que ells mateixos han produït, mitjançant botelles d’aigua i cel·lofana diluida i amb les llanternes que els han permès projectar llum de colors dins la foscor. Tot seguit, al rebedor situat davant la biblioteca de l’edifici Guillem Cifre de Colonya, han gaudit amb un circuit de túnels fets amb capses grosses de cartó, amb obertures de diferents formes, folrades de cel·lofana de colors, a través de les quals es projecten llums a l’interior. Dins els túnels i a la zona central oberta hi han trobat instruments per experimentar amb la sonoritat.

En la tercera activitat, que s’ha fet en una aula, els infants han imitat la projecció d’una ombra, gràcies al joc de miralls, ombres i llum projectada.

Finalment, a l’aula de música, els infants han explorat diferents materials sonors en un escenari dividit en tres espais, en els quals han trobat instruments musicals fabricats amb objectes naturals, estris del dia a dia i instruments musicals convencionals. Després d’haver experimentat simultàniament i lliurement per les diferents zones, els infants han participat en una reflexió col·lectiva sobre la correspondència dels diferents materials sonors amb els instruments convencionals.

Aquest projecte el coordinen les professores de la UIB Magdalena Jaume, Noemy Berbel i Joana Furió, del Grup de Recerca en Art i Educació (GRAE), amb la col·laboració de les mestres del CEIP Miquel Duran i Saurina Jenny Loren i Maite Herrera.  

Data de publicació: 13/01/2015