L'impacte econòmic de la Copa del Rei de Vela

Un estudi de la Universitat de les Illes Balears (UIB) revela l'interès general de la regata organitzada pel Real Club Nàutic de Palma 

La 37a Copa del Rei Mapfre de Vela de 2018 va tenir un impacte econòmic de 17.493.356 milions d'euros per a l'economia de Mallorca. Així ho indica un estudi dirigit per les doctores Maria Antònia Garcia Sastre i Margalida Alemany, professores titulars d'Economia de l'Empresa de la Universitat de les Illes Balears (UIB), que ha estat presentat avui migdia en el Reial Club Nàutic de Palma (RCNP).

A l'acte hi han assistit el Rector de la UIB, Llorenç Huguet; el vicerector d'Innovació i Relacions Institucionals, Jordi Llabrés, i el gerent de la Fundació Universitat Empresa, Lluís Vegas, així com del president del club organitzador, Javier Sanz, i l'equip de recerca responsable del treball.   

La xifra, que Sanz qualifica d’«espectacular», es refereix a la contribució d'aquest esdeveniment esportiu a diverses activitats econòmiques, com el transport marítim, aeri i interior, l'allotjament, l'oferta complementària, l'oci, la cultura i els serveis relacionats amb l'organització i el manteniment de les embarcacions inscrites.

L'estudi se circumscriu als vuit dies que va durar l'esdeveniment l'any passat, des de les dues jornades prèvies de mesurament i registre de participants (28 i 29 de juliol) fins a l'última de les sis restants de competició (del 30 juliol al 4 d'agost).

2,2 milions d'euros al dia

«Cada dia, la Copa del Rei aporta 2,2 milions d'euros a l'economia del seu entorn, la qual cosa dona idea de la magnitud esportiva i la rellevància turística i social d'aquesta regata», va afirmar Javier Sanz, el qual va afegir que aquesta «contribució a l'interès general forma part de l'ADN del Reial Club Nàutic de Palma, una entitat la finalitat principal de la qual és fomentar l’esport».

La doctora Garcia Sastre va explicar que dugueren a terme la investigació sobre el terreny i mitjançant l'obtenció de dades d'armadors (propietaris dels vaixells), regatistes, tècnics, periodistes, convidats i empreses patrocinadores.

L’impacte econòmic més fort de la Copa del Rei correspon als propietaris dels 155 vaixells de 29 països que l'any passat varen prendre part en la competició, els quals varen fer una despesa de 6.422.244 euros. Els 1.840 regatistes varen generar 4.382.058 d'euros més i varen ser el segon grup més beneficiós per a l'economia mallorquina, seguits dels convidats a la regata (2.924.386 euros), el RCNP (1.809.203 euros), les marques patrocinadores (1.427.910 euros), els mitjans de comunicació (345.158 euros) i els tècnics de l'organització (182.399 euros).

Per arribar a aquestes conclusions, l'equip de Maria Antònia Garcia Sastre dugué a terme un treball de camp ardu, amb instruments de recerca dissenyats específicament per a cada grup observat i que incorporà tècniques de neuromàrqueting en el procés de recollida de dades.

4,6 milions en allotjaments

El sector que més profit va obtenir de la Copa del Rei va ser el de l'allotjament turístic, amb 4.621.925 euros. Seguidament s’hi situà el de la restauració, les botigues de queviures i altres proveïdors de menjar, que varen acumular els 3.348.491 euros de facturació de clients directament relacionats amb la regata, i les companyies aèries i marítimes, que varen sumar 2.626.346 euros. Taxis, autobusos i empreses de lloguer de vehicles varen aconseguir 676.435 euros, mentre que els assistents a la regata, ja sigui com a participants, com a convidats o com a periodistes, varen gastar 829.689 euros en oci, 735.920 en equipament esportiu i 743.936 en compres i regals, entre d’altres.

La recerca realitzada per la UIB revela que la despesa mitjana dels assistents a la Copa del Rei oscil·la de manera notable depenent de si es tracta d'un armador (2.668 euros), un convidat (408 euros), un regatista (181 euros), un periodista (212 euros) o un tècnic (119 euros). En quatre dels cinc grups, aquest desemborsament per jornada és superior al del turista convencional que visita Mallorca (144,59 euros).

Notable alt com a destinació esportiva

Una altra dada rellevant que detecta l'estudi de la doctora Garcia és l’elevada fidelitat dels diferents segments observats envers l'esdeveniment esportiu, i molt especialment els armadors, el 76 per cent dels quals manifesten una probabilitat elevada de participar en futures edicions de la Copa del Rei, gràcies a la seva bona organització, al mateix temps que atorguen un notable alt a Mallorca com a destinació esportiva (8,22), per sobre, fins i tot, de la valoració que fan de l'illa com a destinació vacacional (7,93).

Segons el parer de Maria Antònia Garcia, la Copa del Rei és un esdeveniment de dimensions internacional, que, a més de generar importants impactes econòmics, «projecta als mercats turístics emissors una imatge de destinació esportiva d'acord amb les noves demandes del turista actiu».

Resultat molt satisfactori, però no sorprenent

El Rector de la UIB, Llorenç Huguet, ha destacat l’experiència de l’equip investigador en l’impacte econòmic de diferents esdeveniments esportius i la importància que té per a la UIB aquests tipus d’iniciatives, que permeten fer efectiva la transferència de coneixement de la Universitat a la societat.

El president del Reial Club Nàutic de Palma es va manifestar «molt satisfet, però no sorprès» pel resultat de l'estudi. «Sempre hem intuït que l'impacte econòmic de la Copa del Rei de vela és enorme. El que ens aporta aquest magnífic treball de recerca és l'aval de la UIB i la certesa que som organitzadors d'un esdeveniment d'interès general per a les Balears», va assenyalar Sanz, que també va fer referència al resultat d'un estudi dut a terme per l'auditora privada Mark Com Works, el qual xifra en 48.759.627 d'euros el retorn econòmic generat per les 1.339 notícies en premsa de paper, 165 talls de televisió, 6.259 publicacions en línia i 180 referències de ràdio recollides en l'última edició de la Copa del Rei Mapfre de Vela.

«Aquesta dada també és molt important, perquè revela la rellevància promocional de la Copa del Rei. La imatge que la nostra regata transmet de la ciutat de Palma i de l'illa de Mallorca no es podria sufragar amb una campanya de publicitat convencional», va reblar Sanz. 

Documents relacionats

Data de publicació: Thu Feb 21 14:06:00 CET 2019

« Torna enrere   -  Arxiu de notícies