Escoltar

Cercarem mecanismes de matriculació esglaonada per evitar el risc d'una nova "tempesta perfecta"

El doctor Xavier Varona, vicerector de Títols i Tecnologia de la UIB, ens explica els motius de la fallada tècnica el primer dia del procés de matriculació 

- 1 de setembre, primer dia del procés de matriculació i... l’aplicació d’automatrícula no va funcionar. Què va ser exactament el que va passar?

Realment va ser com quan hi ha un accident d’avió, un cúmul de causes. En primer lloc, és el primer període de matrícula de setembre que no coincideix amb exàmens. Això vol dir que tots els alumnes de la UIB podien matricular-se des del primer dia. Una dada significativa és que el nombre de matrícules d’enguany, el primer dia, pràcticament ha duplicat el del curs anterior. A aquest fet se’n va afegir un altre, un comportament inesperat d’una de les peces clau de l’aplicació, el software de la base de dades, que va fallar per un error, en aquells moments desconegut pel proveïdor extern a la UIB, i que només es manifesta en moments de molts accessos simultanis. Això va provocar que el servei per matricular-se estigués disponible intermitentment, però que no el poguéssim aturar mentre no es trobava la causa d’aquest comportament.

- Sembla l’argument de la pel·lícula La tempesta perfecta

Així és. Res feia preveure que podia passar això, ja que hi ha un protocol molt estricte de proves abans del dia de matrícula, i tot havia funcionat correctament. Amb la infraestructura de què disposam per al sistema de matrícula no havia d’haver-hi cap problema. Clarament, quan després s’ha usat en entorn real és quan s’ha mostrat aquest comportament inesperat.

- Però no és la primera vegada que ens trobam amb problemes d’accés a l’hora de fer el procés de matriculació, tan difícil és de preveure?

És cert, no és la primera vegada, però la darrera va ser ja fa tres anys, des de llavors es va millorar l’aplicació i no hem tornat a tenir cap problema en cinc campanyes de matrícula seguides. Vull recordar que el procés de matrícula per als nous alumnes el passat mes de juliol no va tenir cap incidència.

- Davant una situació com aquesta, quin protocol d’actuació se segueix? Quin personal i quins serveis es destinen a gestionar el problema?

Es va crear un equip coordinat amb persones del Servei d’Alumnes i Gestió Acadèmica i del Centre de Tecnologies de la Informació per gestionar la situació. La prioritat era restablir el servei, perquè els alumnes es poguessin matricular al més aviat possible. Tot d’una que vàrem tenir identificada l’avaria vàrem decidir desactivar la matrícula. Una altra cosa va ser trobar la solució adient.

- Ara mateix, podem dir que ja s’ha normalitzat la situació? 

Sí. Et donaré una dada significativa, ahir es varen matricular 4.500 alumnes. És de destacar que en els primers 5 minuts es varen fer 500 matrícules i als 21 minuts ja n’hi havia 1.500.

- Aquest incident no sembla una bona carta de presentació davant els nous estudiants de la UIB, quines mesures s’han pres perquè no es torni a repetir?

Abans de res, vull demanar disculpes per les molèsties ocasionades. També vull agrair les moltes propostes en positiu i els suggeriments que els estudiants es han fet arribar per millorar el sistema.

Cal dir que als nous estudiants no els ha afectat, atès que, com ja he dit, es matricularen al juliol sense cap incident.

La mesura que prendrem, per als alumnes de continuació, serà organitzativa, per tal de cercar mecanismes de matriculació esglaonada que evitin encara més, si és possible, el risc d’una nova  tempesta perfecta

Data de publicació: 04/09/2015