Realitat virtual per millorar la formació a Infermeria

Un estudi multidisciplinari de la Universitat de les Illes Balears demostra el potencial dels entorns immersius per simular casos clínics complexos en unitats de cures intensives. 

Un equip d’investigadors de la Universitat de les Illes Balears ha demostrat el potencial de les tecnologies immersives de realitat virtual de baix cost per millorar la formació d’estudiants d’Infermeria. Aquests sistemes permeten superar les limitacions d’accés a entorns clínics reals per oferir experiències pràctiques segures i realistes als futurs professionals.

Aquesta és una de les principals conclusions d’un estudi publicat recentment a la revista científica Universal Access in the Information Society, per un equip multidisciplinari d’investigadors de la Universitat de les Illes Balears.

Simulació de situacions a l’UCI amb tecnologia assequible

Aquesta recerca, que ha captat l’interès de la comunitat educativa internacional, ha permès a estudiants de tercer curs del grau d’Infermeria de la UIB enfrontar-se a simulacions de casos clínics complexos en una Unitat de Cures Intensives (UCI), fent servir únicament una càmera de 360 graus i ulleres de RV compatibles amb telèfons intel·ligents. Aquesta metodologia, senzilla però potent, respon a la necessitat urgent d’accedir a pràctiques realistes malgrat les restriccions d’accés a les UCI reals.  

Aquesta metodologia permet que els alumnes d’Infermeria puguin accedir als entorns virtual d’aprenentatge tantes vegades com vulguin, i en un entorn segur. Així, aquest sistema no substitueix, sinó que complementa altres metodologies que estan implementades en els estudis d’Infermeria, com ara la simulació clínica amb un pacient estandarditzat (un actor entrenat o un ninot d’alta fidelitat).

Els resultats demostren que la metodologia és altament efectiva. Els estudiants varen valorar molt positivament l’experiència immersiva i la usabilitat del sistema. El varen trobar fàcil d’usar i molt realista. Els alumnes varen percebre també un alt valor educatiu en la simulació, i es confirmà que la realitat virtual és un complement fonamental per a la seva formació.

A més, la simulació va implicar una demanda mental moderada, que es va traduir en una concentració elevada i una experiència d’aprenentatge activa i desafiant, ideal per simular la pressió d’una UCI real.

Col·laboració multidisciplinària

La recerca és el resultat d’una col·laboració multidisciplinària entre professors i investigadors de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia, la Facultat de Psicologia i de l’Escola Politècnica Superior de la UIB, que formen part del Laboratori de Conducta i Tecnologia (BatLab), la Unitat de Gràfics i Visió per Ordinador i Intel·ligència Artificial (UGIVIA), el Laboratori de Tecnologies i Informació Multimèdia (LTIM), el grup de Cures, Cronicitat i Evidències en Salut (CurES) de la Universitat de les Illes Balears, i el grup de Procediments Estadístics i Psicomètrics aplicats en Ciències de la Salut, de l’Institut d’Investigació Sanitària de les Illes Balears (IdISBa). A més, s’ha comptat amb la col·laboració de l’empresa menorquina REMExperience i la sala de simulació del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia.

Aquesta sinergia ha estat essencial per generar solucions innovadores que responen a les necessitats del personal sanitari i aprofiten l’expertesa tecnològica universitària.

«Aquest estudi obre camí perquè institucions formadores arreu puguin implementar solucions assequibles i efectives en la simulació clínica, i ja ha despertat l’interès per ser replicat en centres d’altres països, com el Brasil», assegura Patrícia García-Pazo, professora del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia i autora principal de l’estudi juntament amb Cristina Manresa-Yee, professora del Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica de la UIB.

Referència bibliogràfica 

García-Pazo, P., Manresa-Yee, C., Perales-López, F.J. et al. «Immersive learning in critical care: first experiences in Intensive Care Units for nursing students through low-cost virtual reality». Univ Access Inf Soc (2025). https://doi.org/10.1007/s10209-025-01257-9 

Data de l'esdeveniment: 23/10/2025

Data de publicació: Thu Oct 23 11:00:00 CEST 2025