Alumnes de primària de Palma, Polònia i Turquia participen en el projecte del GIFES de la UIB per impulsar l’intercanvi intergeneracional per trencar els estereotips negatius sobre la vellesa
Dia: dilluns, 15 de juny de 2015
Hora: 11 hores
Lloc: Sa Riera, c/ de Miquel dels Sants Oliver, 2, Palma
Tindrà lloc la presentació dels resultats del projecte internacional Compartint Infàncies (Sharing Childhood, SACHI). Hi intervindrà la doctora Carme Orte, catedràtica de Teoria i Història de l’Educació de la UIB, investigadora del Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) i coordinadora del projecte SACHI.
Els representants de les institucions participants es trobaran a la UIB els dies 13 i 15 de juny en la reunió final del projecte per presentar les conclusions i els resultats finals d’aquest projecte internacional que, a la UIB, coordina el GIFES.
Compartint Infàncies
El projecte internacional SACHI és una iniciativa que té com a objectiu impulsar l’intercanvi i les relacions positives entre gent major i infants a fi de rompre estereotips negatius sobre la vellesa a través de l’aprenentatge en valors. El projecte s’ha desenvolupat al llarg de dos anys en diferents països: Espanya (GIFES-UIB), Polònia (Centrum Zajęć Pozaszkolnych) i Turquia (Bayat Halk Egitim Merkezi). Els tres països seleccionaren de forma conjunta els continguts i activitats que han estat treballats per escolars (6è de primària) i un grup de persones majors que s’han incorporat un cop cada quinze dies a les aules per treballar temes relacionats amb el fet de compartir la infància. En total, prop de 300 persones han participat al projecte als tres països.
El projecte ha implicat tota la comunitat educativa de tres centres de Palma: Santa Catalina, Son Ferriol i Sa Indioteria, on cada membre ha tingut uns rols específics, però tots han participat conjuntament en el disseny, implementació, recollida de material i avaluació. En total hi han participat un total de 94 nins i nines de 12 anys i les seves famílies; 13 persones majors, tots alumnes de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB, d’edats entre els 55 i els 80 anys; 4 tutors dels grups de 6è, les APIMA dels tres centres i 4 observadors externs, membres del grup de recerca GIFES i alumnat col·laborador de la UIB dels estudis de grau d’Educació Social i Educació Infantil.
El projecte ha consistit en 8 sessions quinzenals, la primera i la darrera es destinaren a la presentació i a la conclusió respectivament, mentre que en les altres es treballaren durant dues hores i amb una metodologia col·laborativa i molt dinàmica altres temes relacionats amb el fet de compartir la infància:
- Sessió 2: La nostra família. La infància d’ahir i la infància d’avui
- Sessió 3: Els nostres amics
- Sessió 4: L’escola d’abans i la d’ara
- Sessió 5: Coses que fem quan sortim d’escola: els jocs
- Sessió 6: El meu barri
- Sessió 7: Les festes populars: Sant Antoni
S’ha posat molt d’èmfasi en l’avaluació del projecte, no sols amb la coordinació, implementació i fidelitat en l’aplicació, sinó amb un seguiment del programa sessió a sessió, per tal de veure els canvis d’actituds que s’han produït envers la gent gran arran de la participació al projecte. L’anàlisi d’aquestes avaluacions permet veure no sols l’eficàcia i el compliment dels objectius sinó la valoració que els mateixos participants fan de l’experiència –que ha estat molt positiva. L’avaluació de les sessions s’ha fet des de la visió del professorat, dels alumnes i dels participants sènior, a més d’una avaluació externa, de cara a oferir propostes de millora per a una implementació en escoles europees, que constitueix un dels objectius de disseminació del projecte.
El projecte ha donat com a resultat el disseny, implementació i avaluació d’un projecte formatiu intergeneracional inserit en el currículum escolar i una guia de bones pràctiques de projectes educatius intergeneracionals, així com nombrós material audiovisual. A part d’això, la implementació i l’avaluació d’aquest projecte ha generat algunes publicacions tant en revistes de divulgació especialitzades (Entremayores, Madurez Activa) com en revistes científiques (Anuari de l’Envelliment 2014, Anuari de l’Educació 2015) i es presenta a congressos internacionals (Congrés AIUTA-Alacant, juny de 2015; III Jornada de Pedagogía Social: Pedagogía Social, Universidad y Sociedad, Madrid, setembre de 2015; IV Congres0 de Pedagogía Social, Mèxic, octubre de 2015, entre d’altres).
Documents relacionats
Data de l'esdeveniment: 15/06/2015
Data de publicació: 10/06/2015