La UIB presenta la primera guia interactiva per prevenir l'abandonament dels estudis d'FP

El Laboratori de Recerca i Innovació en Formació Professional de la Universitat de les Illes Balears ha presentat la guia interactiva Prevenir l’abandonament dels estudis a la formació professional: Orientacions i propostes, dirigida per les doctores Francesca Salvà i Carme Pinya, professores del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació; i elaborada de manera col·laborativa entre membres del departament i professors de formació professional de diversos centres educatius, per prevenir que els alumnes abandonin els estudis.

La guia s’organitza en dos apartats. El primer se centra a analitzar la problemàtica i les causes de l’abandonament dels estudis de formació professional, i, en el segon, es desenvolupen aspectes de la intervenció educativa amb evidències que poden prevenir l’abandonament, prenent com a referència principal les pràctiques educatives dels centres.
 
La recerca sobre els itineraris d’èxit i abandonament de l’FP per part dels alumnes de les Illes Balears evidencia taxes elevades d’abandonament dels estudis: un terç del total els abandona entre primer i segon curs.
 
A partir de la revisió de bibliografia especialitzada i de les aportacions i experiències dels centres, la guia identifica les característiques principals que defineixen les experiències d’èxit en la formació professional:

  • el vincle amb els professors
  • el treball per competències
  • les metodologies actives d’ensenyament i aprenentatge
  • el lligam amb la pràctica professional
  • l’orientació professional integrada, realista i igualitària

La presentació de Prevenir l’abandonament dels estudis a la formació professional: Orientacions i propostes ha estat a càrrec de les doctores directors de la guia Francesca Salvà, directora del Laboratori de Recerca i Innovació en Formació Professional, i Carme Pinya, i hi ha intervingut representants dels centres educatius i entitats participants: els senyors José Antonio Funes (IES Sa Colomina), Fèlix Coll (Cooperativa d’Ensenyaments Es Liceu), Bernat Quetglas (Cooperativa Jovent) i la senyora Margalida Poquet (CIFP Son Llebre). També ha assistit a l’acte el senyor Mariano Carballo, director del gabinet de la Secretaria General de Formació Professional del Ministeri d’Educació i Formació Professional; el senyor Antoni Baos, director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics del Govern de les Illes Balears; i el doctor Llorenç Huguet, Rector de la Universitat de les Illes Balears.
 
La introducció de la guia inclou una presentació de la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, la qual apunta que «Com a país, no ens podem permetre perdre talent i, menys en la formació professional. L’FP és garantia d’ascensió social, d’ocupabilitat i de progrés per a les persones i l’economia», i destaca que «les bones pràctiques que trobareu en aquesta guia són una mostra de com podem millorar una FP i que se centri més en l’alumne i en la recuperació del vincle emocional per continuar aprenent durant la vida».
 
Aquesta guia vol ser un punt de partida per arrencar la tasca de difusió de tantes i tantes experiències d’èxit que es duen a terme a les Illes Balears. «Estam convençuts de la necessitat imperant de compartir coneixements, de documentar amb evidències el que es fa als centres educatius i a les aules, i de donar a conèixer els èxits, encerts o dilemes que impregnen la tasca diària dels professors», destaca la doctora Francesca Salvà.
 
«A més, ha estat una oportunitat idònia per crear vincles, establir ponts i evidenciar que l’abandonament dels estudis és una preocupació compartida sobre la qual treballam des de la creença ferma que l'èxit educatiu és un dret de la ciutadania, a l’exercici del qual tenim el deure i la voluntat de contribuir», afegeix la doctora Pinya.
 
El document final és el resultat del projecte Itinerarios de éxito y abandono en la formación profesional del sistema educativo de nivel 1 y 2 (IEAFP), finançat, en la convocatòria d’ajudes a projectes d’R+D+I orientada als reptes de la societat, pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat, l’Agència Estatal d’Investigació i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional. En la seva elaboració han participat, a més del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació de la UIB, l’Institut d’Investigació i Innovació Educativa, i la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors del Govern de les Illes Balears.
 
A més, han col·laborat en la guia disset centres educatius. Els que hi apareixen de manera explícita són: IES Sa Colomina, Cooperativa Jovent, Cooperativa d'Ensenyament Es Liceu i el Centre Integrat de Formació Professional (CIFP) Son Llebre. Els altres hi han participat a través d’un grup estable, format per: IES Francesc de Borja Moll, IES Josep Sureda i Blanes, IES Juníper Serra, IES Pau Casesnoves, IES Berenguer d’Anoia, IES Puig de sa Font, CIDE, IES Felanitx, IES Politècnic, IES Manacor, CIFP Nauticopesquera, IES Llorenç Garcias i Font, i el CEPA Borja Moll. Aquest grup ha treballat durant tot el projecte, i ha permès establir lligams amb la realitat de les aules i enriquir aquest document per acostar-lo a la comunitat educativa. 

Data de publicació: 26/04/2021