Investigadors de l'IEHM publiquen un manuscrit inèdit de l'humanista Bartolomé Jiménez Patón

El volum aplega els llibres XVII i XVIII del tom quart dels Comentarios de erudición d’aquest important gramàtic castellà del Segle d’Or espanyol

Quatre investigadors de l'Institut d’Estudis Hispànics en la Modernitat de la Universitat de les Illes Balears han publicat recentment l'edició crítica d'un manuscrit inèdit de l'important gramàtic i humanista Bartolomé Jiménez Patón (1569-1640), després de diversos anys d'una recerca acurada, a la prestigiosa editorial Iberoamericana Vervuert.

Jiménez Patón és un dels humanistes més destacats del Segle d’Or castellà, consagrat a l’estudi de la gramàtica i la retòrica i amic de grans escriptors del seu temps, com Lope de Vega o Francisco de Quevedo, a qui acollí a ca seva els darrers anys, és considerat mestre de tota una generació de gramàtics.

El volum recull els llibres XVII i XVIII del tom quart dels Comentarios de erudición de Bartolomé Jiménez Patón, l’únic que ha arribat fins a nosaltres. Aquests llibres XVII i XVIII es dediquen a qüestions diverses: el primer, a Salamanca i a la saviesa en general, per la qual cosa es plantegen qüestions relatives a la universitat, que es mesclen amb cançons sobre les Lamentacions de Jeremies, els avisos d’Isòcrates o les sentències de Varró. El segon llibre es dedica a Galícia, Lleó i Burgos, i hi apareix la traducció i el comentari de la sàtira desena de Juvenal. Tot plegat combinat amb multitud de qüestions, com l’existència i els tipus de dimonis, els cànons del Concili de Trent, el canvi de sexe d’un peregrí o el cas verídic d’una dona que va matar el seu espòs. Perquè la diversitat i l’amena erudició és el principi que anima aquests Comentarios.

Els investigadors de l’IEHM que han participat en aquesta recerca són la doctora Carme Bosch, professora emèrita del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica de la UIB; el doctor Jaume Garau, catedràtic de Literatura Espanyola del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica de la UIB i director de l’IEHM; el doctor Abraham Madroñal, catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat de Ginebra i investigador científic del CSIC; i el doctor Juan Miguel Monterrubio, professor titular de Llengua Espanyola del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica de la UIB.

Data de publicació: Tue May 11 12:26:00 CEST 2021