El teu fill té por de la foscor?

La Unitat d'Assessorament Psicològic Infantil de la UIB cerca infants de 8 a 12 anys perquè participin en un projecte de recerca per avaluar l'eficàcia i la viabilitat d'un programa de realitat virtual per al tractament de la por de la foscor 

La por de la foscor és una de les pors evolutives més estables i freqüents en els nens i, en determinats casos, acaba convertint-se en una fòbia específica situacional. La fòbia a la foscor, o més concretament la por de dormir tot sol i a les fosques, és entre les deu pors més comunes entre els 7 i els 13 anys.

Ara, la Unitat d'Assessorament Psicològic Infantil del Servei Universitari d'Atenció Psicològica de la Universitat de les Illes Balears ha iniciat un projecte de recerca que té com a objectiu analitzar la viabilitat i l'efectivitat d'un programa de realitat virtual per al tractament de la por de la foscor en infants. Aquest programa ha estat desenvolupat per PSIOUS, una companyia tecnològica espanyola i nord-americana que proveeix de solucions tecnològiques per a la salut mental i que ha desenvolupat una plataforma de realitat virtual destinada al tractament de fòbies i pors a través de procediments d'exposició simulats.

Per dur a terme aquest projecte, els investigadors de la UIB necessiten poder disposar d'una mostra d'infants de 8 a 12 anys que tinguin por de la foscor. Als infants seleccionats per participar en aquest projecte els aplicaran un ampli protocol d'avaluació en el qual els pares hauran d’emplenar diversos qüestionaris, informes i registres d'observació. Els terapeutes també aplicaran diversos instruments d'avaluació a l'infant per tal de conèixer clarament les seves característiques personals i comportamentals a més del  seu «nivell de por» de la foscor. Després de la intervenció, un protocol d'avaluació més reduït servirà per avaluar l'eficàcia posttractament. Aquest protocol tornarà a aplicar-se tres mesos després per fer un seguiment del nen. 


Durant dues setmanes, els infants participaran en sessions d'entrenament diàries d'una hora de durada, i els pares rebran instruccions per saber com cal actuar a casa i com han de dur a terme jocs i situacions que ajudin a reforçar l'entrenament.

Un joc de realitat virtual per vèncer la por

Des del punt de vista de l'infant, la intervenció es planteja com un joc per al qual serà necessari utilitzar unes ulleres especials, dins les quals s'acobla un telèfon mòbil. L'objectiu del joc és acumular punts explorant diferents dependències d'una casa amb diferents nivells de lluminositat i en dues condicions ambientals (nit plàcida o nit més o menys tempestuosa). Dins el joc el nin tindrà un amic: Psicobot, una mena de robot flotant que li donarà totes les instruccions, que l'animarà i al qual podrà acudir cada vegada que senti por. Les sessions de joc estan jerarquitzades de manera que sempre s'anirà de situacions fàcils a més difícils. Psicobot i el terapeuta aniran donant missions al nin gradualment, i ell s'haurà de moure per la casa, en diferents condicions, per assolir-les. L'objectiu és que vagi superant cada situació, vencent la por, incrementant punts, autoestima i confiança.

Els professors Mateu Servera i Joan Miquel Gelabert són els responsables d'aquest projecte, i per poder-hi participar heu d'emplenar aquest formulari (català / castellà) i contactaran amb vosaltres al més aviat possible. 

Data de publicació: Mon Feb 13 13:16:00 CET 2017