La tesi doctoral de Jesús Mullor Román investiga la relació entre el consum de drogues i el rendiment acadèmic.
El nivell educatiu s’hauria de considerar un factor central en les estratègies de prevenció i tractament del consum de drogues, atès que actua com a factor protector contra les addiccions. Aquesta és una de les conclusions principals de la tesi doctoral de Jesús Mullor Román, defensada recentment a la Universitat de les Illes Balears.
La trajectòria professional de Jesús Mullor Román està lligada a les polítiques de tractament i prevenció de les addiccions. En l’actualitat, és president de Projecte Home Balears i director de l'Observatori Espanyol d'Addiccions. També presideix la comissió estatal d’avaluació de Projecte Home Espanya i és professor associat del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la Universitat de les Illes Balears.
La seva investigació ha analitzat la relació entre el consum de drogues i el rendiment acadèmic amb l’objectiu d’entendre més bé aquesta connexió i oferir recomanacions per millorar la salut i el benestar. Per fer-ho, Jesús Mullor ha treballat amb dades sobre 151 variables de tipus individual, familiar i social recollides de 6.075 persones en tractament per addiccions a centres de rehabilitació d’Espanya.
L’anàlisi ha revelat associacions significatives entre el consum de drogues i diferents aspectes de la vida dels pacients, com ara que existeix una forta relació entre un nivell educatiu més elevat i un risc més baix de consum de drogues. A la vegada, s’ha vist que un nivell educatiu superior s’associa a una edat més tardana en l’inici del consum, a menys probabilitat d’ús de vies perilloses (com la injecció) i a menys prevalença de sobredosi.
Impacte sobre el rendiment acadèmic
Els impactes i conseqüències que s’han analitzat i s’han associat com a significatius no exclouen cap droga, ja sigui de curs legal o no. Així, s’han observat associacions tant en el rendiment acadèmic com en la resta de variables en substàncies com l’alcohol, l’heroïna, el cànnabis o la cocaïna.
La investigació també ha detectat diferències per sexe. Entre les persones que acudeixen a tractament, les dones tendeixen a assolir nivells educatius més alts i a consumir més alcohol. En canvi, els homes consumeixen més cocaïna. El consum d’heroïna i cànnabis presenta diferències mínimes entre sexes.
L’entorn sociofamiliar té impacte sobre el consum de drogues. Un suport social i familiar més gran es relaciona amb un rendiment acadèmic més bo entre les persones en tractament per addicions.
Finalment, la recerca també posa de manifest que el nivell educatiu i el consum de drogues poden influir en l’exposició a abusos emocionals, físics i sexuals. De la mateixa manera, la combinació d’una addicció i un nivell educatiu baix augmenta la prevalença de depressió intensa, problemes per comprendre, al·lucinacions, problemes per controlar conductes violentes, ideació suïcida severa i intents suïcides.
És per això que l’investigador assenyala que aquesta troballa reafirma la relació entre consum de drogues, benestar emocional i rendiment acadèmic, i la importància de considerar aquestes experiències en la recuperació de les persones amb addiccions i d’actuar preventivament des de l’àmbit educatiu, social i sanitari.
Doctorand: Jesús Mullor Román
Títol: Rendimiento académico y consumo de drogas
Direcció de tesi: Dra. Francisca Salvà Mut i Dra. Ana María Calvo Sastre
Programa de Doctorat en Educació
Data de l'esdeveniment: 13/09/2024
Data de publicació: 13/09/2024