Un equip de científiques espanyoles insta les institucions acadèmiques que afavoreixin la flexibilitat en l’organització de la docència i la recerca, així com accions de suport durant l’embaràs i els primers anys de vida de les criatures.
L'article s’ha publicat a la revista científica PLOS Computational Biology amb la participació d'una investigadora de l’IMEDEA (CSIC-UIB).
Sovint, els desafiaments relacionats amb la maternitat porten les dones a abandonar l'acadèmia després del primer fill. De fet, estudis realitzats als Estats Units apunten que al voltant del 50 per cent de les científiques d’aquest país abandona la ciència després de la maternitat. Per abordar aquesta problemàtica, un grup de científiques espanyoles, que al seu torn són mares, proposen 10 mesures urgents que les institucions acadèmiques haurien d'adoptar per crear un ambient més amigable i evitar així que les dones abandonin la carrera acadèmica després de la maternitat.
Aquestes pautes abasten diversos aspectes: des del suport durant l'embaràs fins a l'equilibri entre la vida laboral i personal o les oportunitats d'avanç professional. Inclouen mesures com el ja esmentat suport durant l'embaràs; la cura infantil i lactància i la fase escolar; accions destinades a organitzar, flexibilitzar i distribuir equitativament les activitats d'investigació i docència, i mesures per a l'avanç professional de les mares per lluitar contra els problemes de salut mental, discriminació i assetjament.
L’article, publicat a la revista PLOS Computational Biology amb el títol «Ten simple rules for a mom-friendly Academia» (Deu idees per a un món acadèmic més amigable per a les mares), destaca la necessitat de tenir més representació de les dones en la ciència, incloses les mares, perquè la igualtat és un dret fonamental i, a més, hi ha treballs que certifiquen que els entorns de treball diversos són més productius i innovadors.
L'estudi, liderat per la investigadora del Departament d'Ecologia de la Universitat d'Alacant (UA), Esther Sebastián González, té la col·laboració d’Ana Sanz-Aguilar, del Departament d'Ecologia i Evolució de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB); Eva Gracià, del Departament de Biologia Aplicada de la Universitat Miguel Hernández d'Elx (UMH); Alejandra Morán-Ordóñez, del CREAF-Centre d'Investigació Ecològica i Aplicacions Forestals; Irene Pérez-Ibarra, de l'Institut Agroalimentari d'Aragó (IA2), centre mixt de la Universitat de Saragossa i el CITA d'Aragó, i Mar Sobral, del CRETUS-Centre Interdisciplinari d'Investigació en Tecnologies Ambientals de la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC).
«La nostra intenció és intentar millorar el sistema, per fer-lo més just i promoure que dones, mares en particular, puguin tenir més possibilitats de continuar desenvolupant les seves carreres. Encara que sigui un article centrat en mares, creiem que diverses de les mesures que proposem poden ajudar dones en general, investigadors amb persones al seu càrrec, etc.», manifesta la investigadora de l'IMEDEA Ana Sanz. «La carrera científica és meravellosa, però també altament competitiva. Per això, hem de promoure que el sistema sigui més just i que les condicions laborals dels científics millorin. Aquest article és el nostre granet de sorra», conclou Sanz.
Entre les mesures que proposa aquest grup de científiques està el suport tècnic a la dona gestant per a treballs de camp i laboratori, com també polítiques per facilitar horaris de treball flexibles i la feina en remot. Un altre punt que destaca l'article és que es tinguin en compte les baixes maternals i paternals en processos de selecció i en criteris d'elegibilitat per a beques i llocs d'investigació. També sol·liciten la creació de guarderies i centres de lactància a la feina i a reunions científiques, flexibilitat en l'horari i ubicació de la feina i prioritat als progenitors amb menors perquè puguin seleccionar els horaris de docència en horari escolar.
Per donar suport a l'avanç professional de les mares, les autores arrepleguen altres qüestions, com poder estendre almenys 18 mesos per infant la finestra d'elegibilitat per a beques i subvencions per a mares científiques, exonerar el requisit de mobilitat geogràfica en beques i subvencions per a mares científiques i crear subvencions específiques després de llargues pauses en la carrera. Proposen també crear, difondre i fer complir polítiques contra l'assetjament i la discriminació en totes les institucions d'investigació i reduir el treball no remunerat i no reconegut de les dones, com ser membres de comitès de contractació o tesi, i igualar aquesta càrrega administrativa a la dels homes.
Descripció de les mesures proposades per les científiques espanyoles
A continuació, es detalla una descripció de les 10 mesures arreplegades a l'article «Ten simple rules for a mom-friendly Academia»:
- Suport durant l'embaràs
Les institucions han de proporcionar sistemes de suport integrals que incloguin recursos, orientació i adaptacions, per ajudar les dones durant el procés de l'embaràs. Aquest suport ha d'estendre's més enllà de les consideracions físiques i abordar també els aspectes emocionals i professionals.
- Polítiques de llicència parental flexibles
Advocar per implementar llicències parentals remunerades que siguin flexibles i respectuoses amb les eleccions individuals. Aquestes polítiques també han de fomentar una cultura d'inclusió i suport per a totes les persones cuidadores.
- Instal·lacions de cura infantil i lactància
Establir instal·lacions de cura infantil i espais dedicats per alletar o extreure llet permet a les mares continuar amb el seu treball acadèmic mentre cuiden els seus fills i filles. Aquestes instal·lacions han de ser d’accés fàcil, i cal promoure una integració perfecta de la vida laboral i familiar.
- Organitzar les activitats del departament en horari escolar
Sempre que sigui possible, les reunions o activitats del departament han de fer-se en horari escolar per facilitar-hi l'assistència de mares i pares. Permetre la participació en línia a seminaris i reunions també és una manera d'ajudar a la conciliació.
- Flexibilitat d'horari de treball
Oferir flexibilitat en els horaris de treball permet gestionar de manera eficaç responsabilitats professionals i personals. Aquesta flexibilitat pot incloure opcions de treball en remot, solucions de mig temps o horaris ajustables per adaptar-se a les diverses necessitats dels pares que treballen.
- Adaptació de les pràctiques docents
Adaptar les pràctiques docents per fer costat els pares amb infants petits promou la inclusió i garanteix que les mares puguin participar activament en els seus compromisos acadèmics. Proporcionar assignacions d'ensenyament alternatives, conferències gravades o oportunitats d'aprenentatge asíncron beneficia tant les mares com altres estudiants amb diverses responsabilitats.
- Donar suport a l'avanç professional
La implementació d'accions positives per donar suport a les carreres acadèmiques de les mares és cabdal per abordar les penalitzacions professionals associades amb la maternitat. Això pot incloure programes de tutoria, oportunitats de finançament i polítiques d'extensió de la tinença dissenyades específicament per secundar i retenir dones talentoses en el món acadèmic.
- Prioritzar la salut mental
Establir programes i recursos integrals de salut mental és essencial per tractar els desafiaments únics amb què es troben les mares acadèmiques. Brindar
accés a serveis d'assessorament, tallers de maneig de l'estrès i iniciatives d'equilibri entre la feina i la vida promou el benestar general de les mares en el món acadèmic.
- Lluita contra la discriminació i l'assetjament
Difondre i fer complir els protocols contra la discriminació i l'assetjament és fonamental per crear un entorn segur i inclusiu per a tot el personal investigador. Les institucions acadèmiques han de promoure activament una cultura de respecte, igualtat i tolerància zero per a qualsevol forma de discriminació o prejudici basat en el gènere o la maternitat.
- Distribució equitativa de la càrrega de treball
Garantir una distribució justa de la càrrega de treball i les responsabilitats evita sobrecarregar les dones i promou la igualtat d'oportunitats per a l'avanç professional. Les institucions acadèmiques han de lluitar per la transparència i l'equitat en l'assignació de tasques i garantir que la càrrega de treball estigui equilibrada entre tot el personal investigador.
Referència:
Sebastián González E, Gracià E, Morán-Ordóñez A, Pérez-Ibarra I, Sanz-Aguilar A, Sobral M. 2023. «Ten simple rules for a mom-friendly Academia». PLOS Computational Biology (2023).
https://journals.plos.org/ploscompbiol/article?id=10.1371/journal.pcbi.1011284
Data de publicació: 05/09/2023