Descobreixen la connexió entre les alteracions emocionals i sensitives dels infants amb trastorns del neurodesenvolupament

La Universitat de les Illes Balears, la Fundació Aspace Illes Balears i l'Associació Asperger de Balears col·laboren per investigar com les emocions influeixen en el processament del dolor, el moviment, el tacte o la temperatura en infants i adolescents amb trastorns com l'autisme o la paràlisi cerebral. 

Un equip d'investigadors del grup de recerca en Neurodinàmica i Psicologia Clínica de la Universitat de les Illes Balears ha realitzat diferents estudis en col·laboració amb la Fundació Aspace Illes Balears i l'Associació Asperger de Balears que confirmen que l'alteració de la percepció sensitiva dels infants amb trastorns del neurodesenvolupament (com l'autisme o la paràlisi cerebral) està relacionada amb l'alteració de les emocions.

Els investigadors han pogut confirmar també que aquesta relació es produeix tant en l’àmbit de la conducta com de l'activitat cerebral, gràcies als resultats obtinguts en el marc del projecte de recerca SENTS?, que s'ha centrat a estudiar com les emocions influeixen en el processament somatosensorial (sensacions de tacte, temperatura, moviment, dolor) en persones amb trastorns del neurodesenvolupament, com l’autisme o la paràlisi cerebral. 

El projecte s'ha dut a terme entre 2021 i 2024 i ha rebut finançament del Ministeri de Ciència, Investigació i Universitats i l'Agència Espanyola d'Investigació.

Neurodesenvolupament i discapacitat

Ja se sabia que els infants i adolescents amb trastorns del neurodesenvolupament tenen una percepció alterada de les sensacions tàctils, de dolor, de temperatura i de la percepció del cos. A més, com també s'havia demostrat en estudis previs, aquests infants tenen més problemes per reconèixer emocions a les cares d'altres persones, i problemes emocionals i de conducta. 

«Els trastorns de neurodesenvolupament són una font freqüent de discapacitat i, en ser condicions que comencen ben aviat en el desenvolupament de l'infant i són presents durant tota la vida de la persona, constitueixen un marc perfecte per a l'estudi dels canvis que es produeixen al cervell», assegura Inmaculada Riquelme, investigadora principal del projecte i professora del Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de les Illes Balears.

Tant les alteracions en la percepció somatosensorial (ex.: sensacions de tacte, moviment o dolor) com els problemes en la regulació emocional i de la conducta s’associen als trastorns de neurodesenvolupament, repercuteixen en la participació i qualitat de vida i ocasionen costos personals, familiars i socioeconòmics elevats.

En aquest context, el projecte SENTS? tracta de comprendre com es relacionen la percepció somatosensorial i emocional en infants i adolescents amb trastorns de neurodesenvolupament. Per fer-ho, el projecte va plantejar diferents estudis on es presenten de manera simultània.

La influència recíproca d'aquests estímuls somatosensorials i emocionals es va examinar tant amb qüestionaris i proves que mesuraven el coneixement emocional, la regulació emocional, la conducta i els llindars de percepció de sensacions, com mitjançant l'anàlisi de l'activitat cerebral. Cadascun dels estudis es va fer en dos grups de trastorns de neurodesenvolupament (paràlisi cerebral i trastorns de l'espectre autista) i en voluntaris sans, amb una atenció especial a la influència del dolor, el sexe i l'edat.

Els resultats dels diferents estudis varen confirmar una percepció alterada de les sensacions tàctils, de dolor, de temperatura i de la percepció del cos en els nins i nines amb trastorns del neurodesenvolupament. A més, com també s'havia demostrat en estudis previs, aquests infants tenien més problemes per reconèixer emocions a les cares d'altres persones i problemes de conducta.

La novetat d'aquesta recerca ha estat mostrar la influència recíproca d'aquests problemes en infants amb trastorns del desenvolupament. Tant la hipersensibilitat al tacte i al dolor com una percepció pobra de la postura i els moviments del cos es varen relacionar amb un coneixement emocional més dolent, amb més labilitat emocional i més problemes de conducta.

En l’àmbit cerebral, els infants amb trastorns del desenvolupament sembla que tenen una activitat més bàsica que els seus companys amb desenvolupament típic quan processen de manera simultània estímuls emocionals i de tacte, amb més influència de les emocions negatives en l'activitat cerebral.

Articles publicats

Aquests resultats han estat objecte de diversos articles publicats en revistes científiques especialitzades:

Jornades

Els resultats del projecte SENTS? es presentaran pròximament en el marc de la I Jornada Internacional Sensacions, Emocions i Dolor en Alteracions del Neurodesenvolupament, que tindrà lloc el 8 de juny a l'Hospital Universitari Son Espases (Palma).

 

Aquesta jornada l'organitzen conjuntament la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de les Illes Balears, la Fundació Aspace Illes Balears i el Col·legi Oficial de Fisioterapeutes de les Illes Balears, en el marc d'un projecte de recerca que financen el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i l'Agència Estatal de Recerca.

La col·laboració entre els investigadors del grup de recerca en Neurodinàmica i Psicologia Clínica de la UIB i de la Fundació Aspace Illes Balears ha estat objecte de diferents reconeixements els darrers anys. El 2022, el Consell de Mallorca els va atorgar el Premi a la Innovació Social pel projecte de ciència ciutadana Biomarcadors del Dolor. L'abril de 2024, la Fundació Ampans els va atorgar el Premi de Recerca sobre Discapacitat Intel·lectual i Trastorns del Desenvolupament per un estudi sobre el desenvolupament de biomarcadors del dolor en persones amb paràlisi cerebral. 

Data de l'esdeveniment: 05/06/2024

Data de publicació: 05/06/2024