Com la COVID-19 ha afectat la qualitat de vida i el benestar emocional dels infants amb malalties cròniques

Un estudi de la UIB conclou que els infants i joves en situació de malaltia i pedagogia hospitalària han normalitzat la seva situació durant la pandèmia

L’investigador de la UIB Sebastià Verger Gelabert ha analitzat l’impacte de la COVID-19 i del confinament en el procés d’escolarització i de gestió de la salut per part d’infants i joves en situació de malaltia, les seves famílies i el personal educatiu i sanitari. A partir d’aquesta anàlisi, s’han dissenyat solucions inclusives i tecnològiques d’acord amb la metodologia d’aprenentatge-servei (ApS).

El projecte, iniciat el setembre de 2020, es divideix en dues fases. En la primera, Verger estudia la salut i el benestar emocional entre els estudiants usuaris de la pedagogia hospitalària de diferents regions de Xile i d’Espanya, tant des de l’aula de l’hospital com des de l’atenció domiciliària.

A través de qüestionaris, Verger detecta que el benestar físic i emocional d’aquests infants i joves s’ha agreujat pel tancament de les escoles. Ara bé, la percepció de la seva situació ha millorat durant la pandèmia. Així, l’estudi conclou que, concretament per a aquests infants, les mesures que s'han pres per a la població general han resultat positives perquè han normalitzat la seva situació.

Valoració de l’educació a distància

En la segona fase, s’ha estudiat la valoració dels infants i les famílies en relació amb l’escola i l’adaptació de les classes en via remota. Així, a través de qüestionaris, s’ha analitzat la percepció que tenen els familiars dels usuaris de la pedagogia hospitalària sobre l’educació a distància. Les conclusions mostren un indici de correlació entre la coordinació escola-família i la satisfacció del procés educatiu. Amb tot, la majoria dels estudiants prefereixen tornar a la modalitat educativa presencial.

Aquest projecte forma part de les 11 investigacions que han finançat l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (ODCS) de la UIB i la Conselleria d’Afers Socials i Esport en el marc de les convocatòries I i II de recerca d'impacte social aplicada al desenvolupament humà sostenible en el context de la COVID-19.

Fitxa del projecte

  • Títol: COVID-19 i Pedagogia Hospitalària: solucions inclusives i tecnològiques en temps de confinament.
  • Investigador: Dr. Sebastià Verger Gelabert.
  • Facultat: Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, UIB.
  • Col·laboració: Associació INèDITHOS, Associació Aprendo Contigo (Perú), Aulas Hospitalarias San Sebastián (Ministeri d’Educació de Xile).
  • Finançament: 11.640 €

Data de publicació: 12/07/2022