Ciència per a Tothom: una trobada virtual massiva per fomentar les vocacions científiques

Més de 7.200 alumnes de primària i secundària participaran, els dies 6 i 7 de maig, en l’edició virtual de la gran fira científica, organitzada per la UIB amb el suport de la Fundació “la Caixa”, CaixaBank i Fundació Sa Nostra 

Ciència per a Tothom torna amb un programa virtual d’activitats farcit d’experiments i tallers per fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre els alumnes de primària i secundària de les Illes Balears. Al llarg dels dies 6 i 7 de maig, més de 7.200 alumnes de 76 centres participaran en les 45 activitats preparades pel Programa d’Orientació i Transició a la Universitat (PortUIB) amb la col·laboració de la Facultat de Ciències i l’Escola Politècnica Superior i el patrocini de Fundació “la Caixa”, CaixaBank i Fundació Sa Nostra.

Una fira oberta a tothom

La fira també està oberta al públic familiar, que podrà participar en les activitats previstes per a l’horabaixa del divendres 7 de maig. Per accedir a les activitats, s'ha de fer una inscripció, mitjançant el formulari en línia. Una vegada que s’hi hagin inscrit, els participants rebran, unes hores abans de la realització de les activitats, un correu electrònic amb l'enllaç web per accedir a totes les activitats virtuals.

Les dades

  • 7.274 alumnes: 2.967 de primària i 4.307 de secundària
  • 76 centres de les Illes Balears
  • 250 alumnes de la UIB voluntaris
  • 50 professors de la UIB
  • 45 activitats per jugar amb la ciència i la tecnologia

Les activitats consisteixen sobretot en experiments de ciència i tecnologia orientats als diferents nivells educatius (primària i secundària). Els estudiants universitaris faran les demostracions i explicacions.

Podem destacar:

  • Biodibal: seguiment de la biodiversitat a través de la ciència ciutadana. Presentarem l'aplicació Biodibal i explicarem les funcionalitat i utilitats que té des del punt de vista tant de l'investigador com de la persona interessada en la natura.
  • Desemmascara la màquina d'escopir números. Jugarem a què els infants descobreixin quins canvis (operacions matemàtiques) fa una màquina (que serà la persona que dugui el taller) donant-li un número perquè indiqui quin sortiria. La idea és que els participants entenguin el joc i que després ells (podran fer-ho en parella) es converteixin en màquines.
  • El paper dels animals en les pandèmies. Moltes de les malalties actuals tenen un origen en els animals; és el que anomenam una zoonosi. En aquesta sessió, veurem el paper que tenen els animals en l’origen i la propagació de malalties, des de les epidèmies de pesta negra a l’edat mitjana fins a l’actual de la COVID-19.
  • El so que balla. En aquest experiment, us mostrarem com la música que escoltau cada dia es pot veure físicament amb un làser i un mirall, i veurem quina sona millor: Beethoven o Bad Bunny.
  • Estructura d'antigravetat. Muntarem una estructura que es troba en un estat d'autoequilibri estable formada per barres i fils.
  • METalls. Aprendrem com s'obtenen i purifiquen alguns dels metalls que ens envolten.
  • Per què gel hidroalcohòlic? Per què hem de dur màscara? Mira bé i ho entendràs. Ens diuen que hem de rentar-nos les mans o usar gel hidroalcohòlic. Hem de posar-nos màscara. Però, sabem què fan exactament? En aquesta activitat, observarem de primera mà com ens protegeixen aquests dos hàbits.

Enguany comptam amb la participació de l’Escola Universitària ADEMA, l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB), l’Institut d’Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari (ICA3), la Unitat d’Animació i Tecnologies Audiovisuals (LADAT) i el Servei de Sistemes d'Informació Geogràfica i Teledetecció, que també duran a terme algunes activitats. 

Data de l'esdeveniment: 06/05/2021

Data de publicació: 04/05/2021