Hotels de luxe socialment responsables

La tesi doctoral de Miguel Trias se centra en l'avaluació que els empleats fan de les activitats de RSE desenvolupades pel sector hoteler de luxe de les Illes Balears 

La tesi doctoral de Miguel Trias Vilar, defensada a la Universitat de les Illes Balears, té com a tema central la responsabilitat social empresarial (RSE) en el context hoteler de luxe de les Illes Balears. Aquest estudi reorienta la perspectiva de la RSE cap al vessant intern, és a dir, enquesta els treballadors com un dels grups d'interès prioritaris de l'hotel, que són els que millor coneixen la seva empresa i els qui més estan en contacte amb la clientela. La tesi l'han dirigida la doctora Maria Antònia Garcia Sastre, del Departament d'Economia de l'Empresa, i la doctora Maria Esther Garcia Buades, del Departament de Psicologia.

Alguns autors defineixen la RSE com un conjunt d'activitats empresarials voluntàries orientades a promoure el bé social, més enllà dels interessos econòmics empresarials i del que és exigit per llei. En el cas del sector hoteler, la planificació estratègica de la RSE es justifica no només per la rendibilitat, la diferenciació comercial o la sostenibilitat empresarial a curt, mitjà i llarg termini, sinó també perquè incorpora, la indústria turística, tot un seguit de paràmetres socials i mediambientals intrínsecament lligats a les actuacions de RSE. I, no poques vegades, aquests paràmetres són el motiu de desplaçament dels turistes, i paradoxalment es deterioren amb la mateixa activitat turística. A manera d'exemple, el paisatge i la seva conservació.

La tesi de Miguel Trias Vilar busca contribuir al cos del coneixement de la RSE del sector hoteler, amb vista a oferir un servei sostenible i adequat a les demandes del mercat. Els objectius específics de l'estudi pretenen identificar les dimensions més rellevants de la RSE i valorar el seu nivell d'implementació, conèixer l'abast d'aquestes dimensions sobre el compromís organitzacional dels seus empleats, i explorar la difusió realitzada de les activitats de RSE en suport web.

La revisió dels estudis revela poca atenció a l'avaluació de les iniciatives de RSE del sector hoteler, fet que pot afectar la seva credibilitat i la seva competitivitat. Atesa la rellevància del vessant intern de la RSE com a palanca positiva i proactiva de gestió en el sector hoteler, l'investigador se centra en l'avaluació que els empleats realitzen de les activitats de RSE desenvolupades per les seves empreses. Per a això es va procedir a elaborar un instrument ad hoc amb l'objectiu de quantificar el grau d'implementació de les quatre dimensions més rellevants de la RSE del sector hoteler: la sostenibilitat ambiental, la qualitat de vida laboral, la comunitat i els clients.

El segon objectiu va ser avaluar en quina mesura la RSE afecta el nivell d'identificació dels empleats amb l'empresa i el desig de mantenir-s’hi. Més concretament s'ha pretès identificar quins són les dimensions més rellevants socials i ambientals de la RSE que potencien el compromís organitzacional afectiu dels treballadors del sector de l’hoteleria de les Illes. L'estudi planteja una relació positiva entre les quatre dimensions rellevants de la RSE i el compromís organitzatiu afectiu de les plantilles del sector hoteler balear. Al seu torn, té implicacions per a la gestió de recursos humans i de màrqueting, atès que pot potenciar no només el benestar i el compromís dels treballadors cap a aquestes dimensions sinó constituir un element diferencial dels hotels cap al seu mercat.

La literatura reconeix la transparència comunicacional com un factor clau de la RSE per impulsar l'eficàcia i eficiència dels impactes dels missatges dirigits al públic objectiu; i conclou que els mitjans en línia són molt més efectius que qualsevol altre canal de comunicació. L'estudi observa importants diferències en el grau de difusió i continguts entre els establiments hotelers pertanyents a cadenes i els independents. En comparar aquests resultats amb el vessant intern de la RSE, és a dir, des de la perspectiva dels empleats, resulta que són els empleats d'hotels independents els que afirmen que els valors de RSE es coneixen i es valoren més que els empleats d’hotels de cadena.

Fitxa de la tesi doctoral

  • Títol: La vertiente interna de la responsabilidad social empresarial: un estudio sobre los hoteles de lujo en las Islas Baleares
  • Autor: Miguel Trias Vilar
  • Programa de doctorat: Economia de l’Empresa
  • Departaments: Economia de l’Empresa i Psicologia
  • Directores: Maria Antònia Garcia Sastre i María Esther Garcia Buades 

Data de publicació: Thu Mar 10 11:20:00 CET 2016

« Torna enrere   -  Arxiu de notícies