Escoltar

Aplicació mòbil al servei de les emergències mèdiques

Els investigadors de la Càtedra Telefònica de Salut Digital i Turisme Sostenible de la UIB desenvolupen una aplicació que aprofita la potencialitat dels dispositius mòbils per millorar la comunicació amb els serveis d’emergències 

Els investigadors Beatriz Gómez i Carlos Juiz, del Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de les Illes Balears, han desenvolupat una aplicació per a dispositius mòbils per contactar amb els serveis d’emergències mèdiques.

L’aplicació, que s’ha desenvolupat en el marc de l’activitat investigadora de la Càtedra Telefònica de Salut Digital i Turisme Sostenible de la UIB, aprofita les potencialitats dels telèfons mòbils intel·ligents i les tauletes per obrir noves vies de comunicació entre els usuaris i els serveis d’emergències mèdiques que complementen l’atenció telefònica a través del 061.

Integració amb el 061

El disseny de l’aplicació permet que aquesta es pugui integrar plenament en el funcionament de la plataforma de gestió d’emergències sanitàries SENECA, desenvolupada per Telefònica i que actualment utilitza el 061. En aquest sentit, les funcionalitats de l’aplicació desenvolupada pels investigadors de la UIB s’han centrat a proporcionar un servei de comunicació directe, complet i efectiu, que faci possible la intervenció ràpida i acurada dels serveis d’emergències davant els requeriments dels usuaris. Així, l’objectiu dels investigadors de la UIB ha estat desenvolupar una plataforma accessible des de qualsevol dispositiu i per a qualsevol usuari, independentment dels seus coneixements tecnològics i de la llengua que parli.

Multilingüisme

Així, l’aplicació ofereix la mateixa assistència que els serveis d’atenció telefònica d’emergències, però amb característiques afegides com ara l’opció de triar l’idioma de l’aplicació. Aquesta opció esdevé un requeriment en territoris multilingües, com les Illes Balears, que cada any reben la visita de milions de turistes procedents d’arreu del món.

Xat

Una vegada triada l’opció d’idioma, l’aplicació demana a l’usuari diferents dades personals a través d’un formulari de triatge, que només s’ha d’emplenar la primera vegada que s’usa l’aplicació. A partir d’aquí, cada vegada que l’usuari necessiti comunicar-se amb els serveis d’emergència, podrà accedir ràpidament a l’aplicació i, mitjançant un qüestionari, podrà proporcionar la informació sobre l’emergència als serveis mèdics. Aleshores, l’operador del servei d’emergència contactarà amb l’usuari a través d’un sistema de xat i, si la gravetat de l’emergència ho requereix, per via telefònica.

Geolocalització

A més, l’aplicació se serveix dels sistemes de geolocalització disponibles als telèfons mòbils intel·ligents i tauletes per facilitar als serveis d’emergències la localització exacta de l’usuari en el moment de l’emergència de manera immediata. D’aquesta manera, es redueix el temps de reacció dels centres d’emergències, que sovint es veu agreujat per l’estat de nerviosisme i, fins i tot, pànic, de l’usuari davant la situació d’emergència.

A prova

Els investigadors de la Càtedra Telefònica de Salut Digital i Turisme Sostenible estudien ara la possibilitat de posar a prova l’aplicació en un context real i, fins i tot, la possibilitat d’ampliar l’aplicació afegint-hi funcions com ara l’enviament a través del dispositiu mòbil de fotografies i vídeos que permetin proporcionar informació significativa als gestors d’emergències o la inclusió de determinades dades relatives a l’historial mèdic de l’usuari (si aquest ho ha permès abans) que puguin ser rellevants en cas d’emergència, com ara al·lèrgies o patologies.

De moment, l’aplicació desenvolupada a la UIB ja ha despertat l’interès empresarial d’entitats internacionals relacionades amb el desenvolupament d’aplicacions mòbils mèdiques, atès que fou presentada al congrés internacional eTELEMED. 

Documents relacionats

Data de l'esdeveniment: 26/04/2014

Data de publicació: 15/04/2014