Per a què serveixen els mapes?

Un equip d’investigadors del Departament de Geografia publica un llibre per ajudar els docents d’ESO a ensenyar i fer comprendre els processos i fets geogràfics a través de l’ús dels mapes 

Un equip d’investigadors del Departament de Geografia de la Universitat de les Illes Balears ha publicat recentment el llibre Per què serveixen els mapes? Els mapes, eina bàsica per a la comprensió dels processos i fets geogràfics (Tirant Humanidades, 2025).

Aquest volum pretén ser una ajuda pels docents de secundària a l’hora de proporcionar als estudiants les habilitats i els coneixements necessaris per llegir, interpretar i produir mapes. Amb aquest objectiu, els investigadors de la UIB proposen una situació d’aprenentatge que té com a objectiu fomentar el treball amb mapes en alumnat de tercer d’ESO. La proposta preveu tant activitats destinades a comparar mapes temàtics, com activitats de mapatge, amb la finalitat de millorar les capacitats espacials dels estudiants.

Projecte de recerca

El llibre és el producte final del projecte de recerca «El coneixement geogràfic sobre Espanya, Europa i el món entre els estudiants d’ESO» (COGESO, projecte PID2021-124390OB-I00, finançat per MICIU/AEI/10.13039/501100011033 i per FEDER, UE.).

En el marc d’aquest mateix projecte, els investigadors de la UIB també han dissenyat i validat un qüestionari per avaluar l’alfabetització geogràfica de l’alumnat de tercer d’ESO de les Illes Balears. En el futur, aquest qüestionari ha de permetre avaluar el coneixement geogràfic dels estudiants i fer el seguiment del seu progrés en el marc d’una intervenció educativa.

Referència bibliogràfica

Pons Esteva, Antoni; Sastre Canals, Bartomeu; Font Mampel, David; Mateu Janer, Gabriel; i Binimelis Sebastián, Jaume. Per què serveixen els mapes? Els mapes, eina bàsica per a la comprensió dels processos i fets geogràfics. Tirant Humanidades, 2025.

Binimelis Sebastián, Jaume; Muntaner Guasp, Juan Jorge; Pons Esteva, Antoni; i Gómez Gonçalves, Alejandro. «Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la alfabetización geográfica del alumnado del tercer curso de la Enseñanza Secundaria Obligatoria (ESO) en las Islas Baleares». Aula Abierta, Vol. 53 Núm. 3 (2024). https://doi.org/10.17811/rifie.20938 

Data de l'esdeveniment: 01/09/2025

Data de publicació: Mon Sep 01 08:26:00 CEST 2025

Amb la col·laboració de:

 Gobierno de España. Ministerio de Ciencia e Innovación. FECYT Innovación