Desafiaments i oportunitats amb l'arribada de la intel·ligència artificial generativa a les aules

La tesi doctoral de Fabio Saz Pérez analitza com la intel·ligència artificial generativa va transformant l’educació no universitària a Espanya 

En els darrers anys, eines com ChatGPT o DALL·E han demostrat que les màquines poden redactar textos coherents o crear imatges originals a partir de simples instruccions. Aquesta tecnologia, que permet generar contingut nou de manera autònoma, ha entrat també a les aules, amb la qual cosa s’ha encetat un debat sobre el seu impacte en l’ensenyament, l’autoria dels treballs escolars i la igualtat d’oportunitats.

La tesi doctoral de Fabio Saz Pérez, defensada recentment a la Universitat de les Illes Balears en el marc del programa de Doctorat en Tecnologia Educativa, ha estudiat com es va introduint aquesta tecnologia en l’educació no universitària a Espanya i què necessiten professors i estudiants per aprofitar els seus avantatges sense descuidar l’ètica ni l’equitat. La investigació aborda temes actuals com la personalització de l’aprenentatge, la integritat acadèmica i la bretxa digital entre centres amb recursos diferents.

La tesi doctoral s’estructura al voltant de quatre objectius: identificar les necessitats per implementar aquesta tecnologia des de la perspectiva docent, analitzar la percepció que tenen els professors sobre les seves competències digitals, descriure com interactuen els estudiants de secundària amb aquestes eines i dissenyar directrius per integrar-la de manera ètica i efectiva a l’aula, basant-se en un marc de competències digitals per al professorat.

Entre les principals troballes, la tesi destaca que aquesta tecnologia pot facilitar la personalització de l’aprenentatge i ampliar l’accés a continguts, però també planteja reptes importants: existeixen diferències en la competència tecnològica del professorat, cal una supervisió ètica del seu ús i s’ha de garantir l’equitat en l’accés a aquestes eines. Per afrontar aquests desafiaments, es proposen pautes de formació per als docents i marcs ètics clars, amb l’objectiu que aquesta tecnologia sigui un aliat que potenciï la tasca educativa i no un factor de desigualtat.

En un moment en què la digitalització i la intel·ligència artificial ocupen un lloc central en l’agenda social i mediàtica, aquesta tesi ofereix dades, exemples i un full de ruta perquè l’escola aprofiti les oportunitats d’aquesta tecnologia sense renunciar a l’ètica ni a l’equitat. La clau està a formar els docents, establir normes clares i assegurar que tots els centres disposin dels recursos necessaris per integrar-la de manera responsable i efectiva.

  • Doctorand: Fabio Saz Pérez
  • Títol: Fundamentos y perspectivas de la inteligencia artificial generativa en educación
  • Direcció de tesi: Dra. Alexandra Lizana Carrió, Dr. Bartolomé Pizà Mir i Dra. Bárbara Luisa De Benito Crosetti
  • Programa de Doctorat en Tecnologia Educativa 

Data de publicació: Thu Jul 31 09:29:00 CEST 2025

Amb la col·laboració de:

 Gobierno de España. Ministerio de Ciencia e Innovación. FECYT Innovación