La Facultat d'Educació avança en el procés de millora de la formació integral dels professors i hi afegeix un projecte pilot de transformació de les aules
La Universitat de les Illes Balears impulsa el programa combinat d’ensenyaments oficials, doble grau, en Educació Infantil i Primària, a proposta de la Facultat d’Educació, amb l’objectiu de reforçar la formació dels futurs mestres, tant en l’etapa educativa d’Infantil com de Primària, posant de manifest la seva rellevància en l’educació de la societat actual. Així mateix, aquesta formació integral aportarà una visió holística del procés d’ensenyament i aprenentatge, ja que abraça l’etapa educativa dels 0 als 12 anys.
La proposta, aprovada pel Consell de Govern de la UIB, preveu el desenvolupament dels estudis en 5 cursos acadèmics (366 crèdits, amb un únic grup de 70 alumnes: 30 al campus universitari de Palma, 20 a la Seu universitària de Menorca i 20 més, a la Seu universitària d’Eivissa i Formentera.
Aquesta doble titulació obre també noves perspectives laborals als estudiants, tant pel que fa a la formació dirigida a la figura de mestre generalista com a la possibilitat d’especialitzar-se en les diferents mencions (Suport Educatiu, Audició i Llenguatge, Educació Musical, Educació Física i Llengua Estrangera).
Actualment, ja hi ha un nombre considerable d’universitats públiques i privades que ofereixen la doble titulació i, a la UIB, un centenar d’estudiants han cursat o cursen assignatures d’ambdues titulacions, bé sigui de forma simultània o bé després d’haver finalitzat un dels dos graus.
Pel que fa a les seus universitàries de Menorca i d’Eivissa i Formentera, la incorporació del doble grau aportarà més estabilitat a l’oferta educativa i també pel que fa a la gestió i continuïtat dels professors. Quant als estudiants, aquest doble grau dona resposta a la demanda social i laboral de formació d’ambdós cossos docents simultàniament i no en promocions alternes, dels graus d’Educació Primària i d’Educació Infantil, com s’ha fet fins ara.
Aquesta iniciativa se suma a les mesures promogudes per la Facultat d’Educació de la UIB per millorar la formació integral del professorat a les Illes Balears, entre les quals destaquen la posada en marxa de les proves específiques d'admissió als graus d'Educació Infantil i/o Primària implementades per primera vegada el curs 2021-22. Així ho han explicat el degà de la Facultat d’Educació, Miquel Oliver, i els doctors Jaume Cantallops, cap d’estudis del grau d’Educació Primària; Maria Ferrer, cap d’estudis del grau d’Educació Infantil; i Xavier Motilla, secretari de la Facultat, que han presentat les noves aules flexibles dissenyades amb una perspectiva pedagògica.
Presentació d’aules noves
A més de les millores introduïdes als estudis, aquest curs la Facultat d’Educació ha posat en marxa un projecte de millora dels espais, que ha suposat la transformació integral de tres aules de videoconferència: l’a01 a Mallorca, l’aula 6 (Santa Rita) a Menorca, i l’aula AC01P0 a Eivissa. D’aquesta manera, el procés d’innovació pedagògica iniciat per la Facultat s’ha traduït també en un canvi radical en el disseny funcional i ergonòmic de les aules perquè arribin a ser vertaders espais intel·ligents, eficients i útils, i donin resposta a les necessitats actuals de l’aprenentatge, com és la construcció social del coneixement; l’autonomia dels estudiants; l’atenció a la diversitat, l’aprenentatge col·laboratiu, significatiu i realista; la globalització curricular, l’aprenentatge basat en projectes, etc.
Aquestes tres aules són ara espais amplis, oberts i flexibles, que permeten la transició sense friccions de l’àmbit presencial al digital i entre distints suports i formes (àudio, vídeo, imatge, text), però també preparades per a la realitat augmentada.
La renovació pedagògica de les aules és una primera passa de millora dels espais físics i té per objectiu contribuir al desenvolupament dels eixos del procés de transformació de la Facultat d’Educació: coeducació; sostenibilitat; identitat; digitalització; ètica, cívica i socioemocionalitat; metodologia docent, i professionalitat.
Data de publicació: Wed Feb 23 09:29:00 CET 2022