Anuari de la Joventut. Illes Balears 2021
L’Anuari de la Joventut. Illes Balears 2021 el formen 16 articles amb una sèrie d’indicadors i de reflexions sobre el context, les perspectives de futur i les vivències del jovent en temps de COVID: l’emancipació, la participació i la prevenció en serien les idees clau.
Les baixes expectatives de futur i la vulnerabilitat que pateixen els joves representen el fil conductor del conjunt d’articles monogràfics, que tracten sobre emancipació, ocupació, pobresa i participació a les Balears.
L’Anuari és el resultat de la col·laboració entre l’Institut Balear de la Joventut (IBJOVE) de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, la Direcció Insular de Participació i Joventut del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, la Fundació Guillem Cifre de Colonya de Colonya, Caixa d’Estalvis de Pollença, i el Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) de la Universitat de les Illes Balears.
De què parlam a l’Anuari?
Emancipació i perspectives de futur
Anàlisi del context que acompanya els processos d’emancipació dels joves a les Balears (l’accessibilitat del mercat de l’habitatge a les Balears, l’ocupació juvenil i les situacions de vulnerabilitat i pobresa). També, estratègies formatives d’ocupació i/o de protecció social, com són la renda social garantida o els recursos d’orientació acadèmica i professional (com a estratègia preventiva de l’abandonament educatiu prematur i universitari).
Altres qüestions relacionades:
- Els processos d’emancipació del jovent extutelat a partir de l’experiència d’un projecte d’intervenció socioeducativa.
- Les vivències dels estudiants universitaris i de secundària i els efectes de l’adaptació de les classes i les avaluacions.
En relació amb el context sociolaboral, es presenta un estudi que aborda les conseqüències de la precarietat pel que fa a la participació dels joves, les dificultats per participar i involucrar-se en la vida pública.
Altres treballs relacionats amb participació i lleure:
- La participació dels estudiants de secundària en les associacions d’estudiants, en els consells escolars i en els programes basats en les pràctiques restauratives, l’educació emocional i altres.
- Avaluació de la campanya d’activitats d’oci educatiu d’estiu (escoles d’estiu, acampades, colònies i campus esportius): impactes de la pandèmia.
- Estudi sobre l’ocupació del temps lliure dels adolescents del municipi de Capdepera (comparativa 1990-2021).
- Una proposta d’iniciatives i recursos per aprendre a filosofar, entenent la filosofia fora de les aules com a saber útil i pràctic per a la vida quotidiana.
- La iniciativa Fòrum Menorca Illa Jove, un espai de joves i per a joves que pretén promoure la seva participació
- Una experiència vinculada al teatre que fa valorar el grup, espai on els joves poden ser ells mateixos i tenir contacte directe.
Sobre salut i prevenció disposam de tres propostes:
- Un article sobre l’evolució de la salut mental de la infància i adolescència i l’activitat assistencial en els dispositius de salut mental en temps de pandèmia.
- Un treball que posa en relleu les claus de la promoció de la salut mental i els seus àmbits prioritaris, els contextos relacionals, familiars, escolars i comunitaris.
- Un estudi sobre les necessitats, actituds, pràctiques i aspiracions afectives i sexuals dels adolescents i joves del municipi de Calvià.
Relació d’articles, autors i autores:
Anuari de la Joventut. Illes Balears 2021 | |
JOVENTUT A LES BALEARS: CONTEXT SOCIODEMOGRÀFIC | |
1. L’emancipació a les Illes Balears. Informe del segon semestre de 2020 de l’Observatori de l’Emancipació del Consell de la Joventut d’Espanya | Consell de la Joventut d'Espanya i Consell de la Joventut de les Illes Balears. Equip investigador: Joffre López Oller, María Flamarique Esparza, Elisa Barrera Meneses |
INICIATIVES, ESTUDIS I DEBATS ACTUALS | |
2. Fòrum Menorca Illa Jove. La Menorca que volem els joves | MARTA COLL MARQUÈS |
3. Necessitats, actituds, pràctiques i aspiracions afectives i sexuals d’adolescents i de joves de Calvià, 2020 | NATI FRANCÉS GÁRATE SANDRA SEDANO COLOM MÒNICA GELABERT BOTELLA LLUÍS BALLESTER BRAGE |
4. 30 anys després, el temps no passa, o sí | PERE CORTADA OBRADOR MARIA ANTICH BAUZÀ |
5. Filosofia fora de classe. Iniciatives i recursos informals per aprendre a filosofar | MIQUEL ÀNGEL BALLESTER SALAS |
MONOGRÀFIC: JOVES I VIVÈNCIES EN TEMPS DE COVID | |
6. Oci educatiu en temps de covid: estudi de les activitats d’oci educatiu durant l’estiu 2020 a les Balears | IÑAKI ILLÁN FERRAGUT CARME MONER ENSENYAT JOSEP LLUÍS RIERA MOLL |
7. Participació dels alumnes de secundària en temps de pandèmia | MARTA ESCODA TROBAT |
8. Joves, pobresa i covid-19 | TERESA VALLESPIR ACOSTA |
9. Conseqüències de la precarietat juvenil en la participació a les Illes Balears | IGNACIO MORA GUIJARRO |
10. Joves i ocupació en temps de pandèmia | YOLANDA CALVO RODRÍGUEZ EVA CERDEIRIÑA OUTEIRAL |
11. Emancipar-se en temps de la covid-19 | CATALINA MIRALLES BAUZÀ LAURA NICOLAU ROJO |
12. Estudiar a la universitat durant la pandèmia de la covid-19, una visió estudiantil | PAU ROIG MAS RAQUEL SEBASTIÁN HERNÁNDEZ AZAHARA PEÑA DE LA FUENTE |
13. Els reptes i canvis nous en l'orientació per als joves de les Balears en temps de coronavirus | LOLA ÁLVAREZ DÍAZ MIQUEL AMORÓS PUIG FRANCESCA M. MOLINOS HOMAR MARGALIDA PAYERAS LLODRÀ |
14. Com és la salut mental dels nostres infants i joves en el període de covid-19? | ISABEL FLÓREZ FERNÁNDEZ MARTA BEDMAR-NOGUEROL MARIA CARRERA FERRER |
15. Joves, salut i prevenció: algunes reflexions en temps de la covid-19 | BELÉN PASCUAL BARRIO CARME ORTE SOCIAS JOSEP LLUÍS OLIVER TORELLÓ ROSARIO POZO GORDALIZA |
16. Enganxar-se al grup, enganxar-se al teatre | NADIA BANEGAS FABREGAT |
17. Lloa a l'expressió humana: col·lecció de fotografies guanyadores del certamen Art Jove 2021 | MÓNICA GONZÁLEZ SAAVEDRA |
Documents relacionats
Data de publicació: 02/12/2021