La segona convocatòria dels guardons de l'IDI i la UIB, que premien els millors treballs de final de grau i màster relacionats amb l'emprenedoria i la innovació, ha tingut 33 participants.
El projecte «Generació de descripcions textuals d’imatges mitjançant la personalització d’arquitectures avançades d’aprenentatge profund», de Cristian Comellas Fluxá, és el guanyador del primer premi Iemprèn, que reconeix els millors treballs de fi de grau i màster relacionats amb l’emprenedoria i la innovació. El guardó, valorat en 3.000 euros, l’atorga la Universitat de les Illes Balears, amb la col·laboració de la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB) i l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI), ens dependent de la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia.
El segon premi, valorat en 2.000 euros, ha estat per a «Estudi pilot sobre l’automatització de l’avaluació del formador en els programes de prevenció», de Javier Obregón. El tercer, valorat en 1.000 euros, per a «NFT per a la gestió de receptes mèdiques», de Josep Genovard Oliver.
Com a novetat, en aquesta segona edició s’ha convocat també una menció especial per a projectes d’àmbit social valorada en 2.000 euros. L’ha guanyat el projecte «Integració de la intel·ligència artificial a l’ensenyament de la ciència: disseny d’una proposta didàctica basada en xatbots educatius», de Magdalena Pons Guasp.
El Rector de la Universitat de les Illes Balears, doctor Jaume Carot, i el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç, senyor José Antonio Caldés, han lliurat els premis Iemprèn el dilluns, 4 de desembre, a l’edifici Son Lledó del campus universitari.
L’acte d’entrega ha tingut la presència de la vicerectora d'Innovació i Transformació Digital, Lorenza Carrasco; el director general d’Empresa, Autònoms i Comerç, José Antonio Caldés; el director de la FUEIB, Luis Vegas; la directora gerent de l’IDI, Silvia Delgado, i el director de la Càtedra Iemprèn, Abel Lucena, a més dels guanyadors i gran part dels participants.
Treballs innovadors de diferents estudis
Per poder participar en els premis Iemprèn, els estudiants ha presentat treballs de fi de grau o màster en els quals han dissenyat un producte o servei, creatiu, tecnològic o de qualsevol àmbit de coneixement; bé un pla de negoci, de viabilitat empresarial, bé un projecte innovador de qualsevol àrea susceptible per crear una empresa.
Alguns dels projectes presentats provenen dels graus d’Enginyeria Informàtica; Enginyeria Telemàtica; Educació Infantil i Primària; Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica; Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural; doble grau de Dret i Administració d’Empreses. També dels màsters en Formació del Professorat; Comptabilitat i Auditoria; Anàlisi de Dades Massives en Economia i Empresa; Comptabilitat i Auditoria; Física de Sistemes Complexos; Intervenció Socioeducativa amb Infància, Adolescència i Família; Sistemes Intel·ligents (MUSI), i el Màster en Nutrigenòmica i Nutrició Personalitzada.
Resum dels projectes guanyadors
1r premi. «Generació de descripcions textuals d’imatges mitjançant la personalització d’arquitectures avançades d’aprenentatge profund», de Cristian Comellas Fluxá:
Els models d'aprenentatge automàtic multimodals han cobrat molta importància en els darrers anys. Aquest treball aborda l'efectivitat de la personalització d'aquests models per a la descripció d'imatges. Els objectius de la recerca inclouen explorar les capacitats de BLIP-2, analitzar el procés de personalització en el context dels videojocs i obtenir un model personalitzat funcional. Es va desenvolupar una llibreria per accedir a les dades de Wikimedia Commons i es va configurar, personalitzar i executar el model BLIP-2 amb diferents variants, avaluant-ne el rendiment mitjançant experiments. Els resultats varen mostrar millores significatives en el rendiment de totes les variants personalitzades, amb la capacitat d'identificar consoles i comprendre text il·legible.
2n premi. «Estudi pilot sobre l’automatització de l’avaluació del formador en els programes de prevenció», de Javier Obregón:
Els programes de prevenció basats en evidència són altament efectius per abordar factors de risc i resoldre conflictes familiars, i aquesta fidelitat del formador al programa és un indicatiu de més bons resultats.
No obstant això, els mètodes tradicionals d'avaluació dels professionals en la implementació de programes de prevenció basats en evidència requereixen un consum alt de recursos i plantegen desafiaments per introduir-los a gran escala. El propòsit d'aquesta recerca va ser desenvolupar un sistema informàtic que pogués generar qualificacions anàlogues a les obtingudes mitjançant metodologies convencionals, però de manera més eficient i escalable.
3r premi. «NFT per a la gestió de receptes mèdiques», de Josep Genovard Oliver:
Durant els darrers anys, l'aparició dels criptovalors no fungibles (Non-Fungible Token, NFT) ha revolucionat el món de la cadena de blocs (blockchain). La intenció d'aquest treball, premiat amb el primer premi COITT Futuro de las Telecomunicaciones a la categoria d’enginyeria telemàtica, és utilitzar aquesta nova tecnologia per millorar l'àmbit sanitari. En concret, pretén crear un protocol on hospitals, metges, pacients i farmàcies puguin interactuar entre ells, crear i enviar receptes mèdiques, després d'haver estat creat per una entitat central. Aquestes receptes es representaran mitjançant un NFT, que aportarà nombrosos avantatges de seguretat. Després d'explicar el protocol dissenyat, es mostren detalls de la programació realitzada i una interfície d'usuari molt simple, creada amb React, que permet als diferents usuaris interactuar amb la cadena de blocs de manera simple i fàcil.
Menció especial per a projectes d’àmbit social. «Integració de la intel·ligència artificial a l’ensenyament de la ciència: disseny d’una proposta didàctica basada en xatbots educatius», de Magdalena Pons Guasp:
El treball se centra en la innovació tecnològica aplicada a l'educació mitjançant la creació d'un xatbot educatiu. S'analitza com aquesta eina emergent pot ser utilitzada com a recurs innovador per millorar l'aprenentatge, amb un enfocament específic en l'ensenyament de la física i la química. Aquest projecte aprofita els avenços en intel·ligència artificial per crear un assistent virtual especialitzat en l'ensenyament de l'enllaç químic. GeniusLeBot no és una eina convencional; és un recurs tecnològic innovador que ofereix una experiència educativa altament personalitzada. Les seves funcionalitats inclouen l'adaptabilitat a diferents nivells de coneixement i proporcionen a cada estudiant un enfocament personalitzat. A més, facilita la retroalimentació immediata mitjançant activitats interactives i reforça el procés de comprensió i retenció dels conceptes clau. Malgrat els èxits aconseguits, el treball també reconeix els desafiaments. La comprensió del llenguatge natural continua sent una àrea de millora. També es reconeix que, tot i que el xatbot és una eina valuosa, no pot reemplaçar completament la interacció humana en el procés educatiu.
Data de publicació: 04/12/2023