El Departament de Geografia de la Universitat de les Illes Balears participa en l’elaboració d’una eina interactiva per mesurar el potencial de l’entorn de les ciutats per promoure la mobilitat sostenible.
Un equip d’investigadors del Departament de Geografia de la Universitat de les Illes Balears ha participat en el desenvolupament de l’Atles de Ciutats per la Mobilitat Activa a Espanya, juntament amb investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Granada i la Universitat Politècnica de València.
L’atles explora les ciutats de Barcelona, València, Palma i Granada per tal de ressaltar les característiques que promouen la mobilitat sostenible a peu i en bicicleta. Combina 57 variables georeferenciades per tal de proporcionar dades i anàlisis detallades sobre densitats urbanes, pedalabilitat, espais verds, vitalitat urbana i també sobre el concepte de «ciutat dels 15 minuts». «L’objectiu de l’atles és ser una font rigorosa i fiable d’informació per a un estil de vida més saludable i sostenible en entorns urbans», explica la catedràtica de Geografia Urbana de la UAB Carme Miralles-Guasch, coordinadora del projecte.
L’atles posa de manifest, entre altres dades, que Barcelona mostra nivells de potencial de mobilitat activa similars als que presenta la ciutat de Palma, València o Granada, al 42%.
Tant la ciutat de Barcelona com la de Granada tenen un 76% de la superfície amb equipaments i serveis urbans bàsics a, com a màxim, 15 minuts a peu, una mesura de l’anomenada «ciutat dels 15 minuts», un percentatge que ascendeix al 81% a València, però que a Palma tan sols és del 38%.
Pel que fa a la facilitat per als desplaçaments en bicicleta, el 22% de la ciutat de Barcelona té una pedalabilitat alta que es concentra, en especial, a l’Eixample. A València, aquest percentatge és del 44% del nucli urbà, mentre que a Granada és del 10% i a Palma, del 12%.
L’atles també proporciona informació detallada sobre la vitalitat urbana de les diferents ciutats, una mesura de la capacitat de fomentar activitats a l’espai públic, així com sobre el percentatge d’espais verds urbans, tant públics com privats, de cada municipi.
Es tracta d’una iniciativa desenvolupada pel Grup d’Estudis de Mobilitat, Transport i Territori (GEMOTT) del Departament de Geografia de la UAB en col·laboració amb la Universitat de Granada, la Universitat de les Illes Balears i la Universitat Politècnica de València. Els investigadors de la Universitat de les Illes Balears que hi han participat són la doctora Joana Maria Seguí Pons, catedràtica de Geografia Humana i investigadora principal del grup de recerca en Turisme, Mobilitat i Territori, i el doctor Antoni Colom Fernández, investigador postdoctoral del Departament de Geografia.
La presentació de l’atles s’ha fet el dimarts, 7 de novembre, a Barcelona en el marc de la jornada Estan dissenyades les nostres ciutats per anar a peu i en bicicleta?, que ha tingut amb la participació de Mireia Boya, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya. Durant la sessió, titulada «La importància de la mobilitat activa en la planificació urbana», s’ha posat l’èmfasi en la importància d’aquesta mobilitat i dels indicadors necessaris per mesurar el potencial de l’entorn construït per caminar i anar en bicicleta.
Data de publicació: 07/11/2023