L’IFISC (CSIC-UIB) reuneix a la UIB experts en navegació aèria per participar en el projecte TREE sobre retards aeris a la xarxa europea
L’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (CSIC-UIB) ha reunit a la Universitat de les Illes Balears diferents experts en el trànsit aeri europeu per a una jornada de treball en el marc del projecte TREE, que té com a objectiu un model de simulació de la propagació dels retards aeris a Europa.
TREE és un projecte europeu coordinat per Isaro Etxebarría, de l’empresa pública espanyola Isdefe, i que compta com a investigador principal amb José Javier Ramasco, de l’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC), centre mixt de la UIB i el CSIC. El projecte està finançat en el marc del programa de cel únic europeu SESAR de la Unió Europea, en el qual participen les principals indústries i els principals proveïdors de serveis de navegació aèria europeus.
Un model en funcionament als EUA
L’IFISC va elaborar l’any 2012 un model que desenvolupa sistemes de planificació de vols més eficients i redueix els retards aeris als Estats Units. Per això va estudiar més de sis milions de vols comercials operats durant un any als aeroports americans. L’objectiu del projecte TREE és elaborar un model similar per al trànsit aeri europeu que ha d’incorporar nous elements deguts a les diferents pràctiques en ambdós costats de l’Atlàntic. A Europa, per exemple, l’enlairament dels avions es gestiona a través de la contractació de drets d’operacions aeroportuàries (slots), mentre que aquest no és un sistema generalitzat als Estats Units, a més, la gestió dels vols nacionals europeus és competència de cada país, a diferència dels Estats Units, on hi ha un sol espai aeri.
Actualment el projecte TREE es troba en la fase de recollida i adquisició de dades. A la jornada que se celebra a la UIB hi participen membres d’Eurocontrol, Amadeus, TUIfly, Bluscky, a més d’investigadors de l’IFISC, experts d’Isdefe i representants del sector aeri illenc com Antonio Deudero, director general de Ports i Aeroports del Govern de les Illes Balears, o Álvaro Middlemann (Air Berlin), entre d’altres.
Els retards aeris constitueixen un problema amb un notable impacte econòmic negatiu tant per a les companyies aèries com per als passatgers. Només als Estats Units es calcula que el cost total dels retards l’any 2007 va ser de 41 mil milions de dòlars. El model elaborat per l’IFISC sobre el cas americà ja està desenvolupat, i els seus resultats ja han estat contrastats amb episodis reals fent servir dades del trànsit aeri dels Estats Units. Actualment es mantenen contactes amb empreses amb capacitat per desenvolupar el producte i comercialitzar-lo internacionalment. L’eina desenvolupada podria ser d’interès tant per a aerolínies comercials, que podrien avaluar la resistència de la seva programació de vols davant els retards, com per a entitats públiques o privades encarregades de la gestió d’un determinat espai aeri.
Font: IFISC (CSIC-UIB)
Documents relacionats
Data de publicació: 16/01/2014