Responsables de les universitats del G-9 analitzen les fortaleses i debilitats dels seus campus virtuals en una reunió a la UIB

L'heterogeneïtat en l'estructura i en les funcions dels equips, característica comuna de cadascun dels campus en línia de les 9 universitats públiques

Directors i tècnics dels campus virtuals de les universitats públiques espanyoles que componen el Grup 9 d'Universitats han analitzat durant dos dies les fortaleses i debilitats dels seus corresponents campus en línia.

La trobada, que ha tingut lloc a la Universitat de les Illes Balears aquest mes de maig, ha estat la primera d'aquestes característiques que organitza el G-9 i ha permès posar en comú els diferents equips que integren els campus virtuals. Així, es fa ressaltar l'heterogeneïtat en l'estructura i en les funcions dels equips, element comú de cadascun dels campus en línia de les 9 universitats públiques. L'auge de l' e-learning o aprenentatge electrònic arribat els últims anys ha suposat dedicar, així mateix, un major esforç humà i material per consolidar les estructures de teleeducació existents. Els assistents a la trobada han constatat la necessitat d'ampliar el nombre de recursos humans necessaris per afrontar la diversificació de tasques i funcions actuals a les quals han de plantar cara els campus virtuals.

Plataformes de teleeducació i formació del professorat

A la reunió s'han valorat les diferents plataformes de teleeducació de les quals disposen les universitats del Grup (Moodle, WebCT i altres plataformes pròpies) i les seves possibilitats d'adaptació a les necessitats concretes de cada universitat. Les incidències tècniques que s'hi produeixen són menors que les originades en l'àmbit de la gestió acadèmica ordinària i es redueixen a qüestions de caràcter eminentment administratiu.

Com a repte de futur, els responsables reunits a la UIB han posat l'accent en la necessitat d'incorporar més materials amb format multimèdia com a suport a l'estructuració i elaboració de nous entorns virtuals dins el G-9.

La trobada ha servit també per analitzar els cursos en matèria d'aprenentatge electrònic, dirigits al professorat, que s'imparteixen en diversos centres de formació a les universitats mateixes, en què destaca l'heterogeneïtat entre tots.

Aprenentatge electrònic: pilar vertebrador del G-9

L'aprenentatge electrònic és un dels pilars sobre els quals es vertebra el G-9. El seu Campus Virtual Compartit (CVC) ofereix assignatures en línia de les 9 universitats públiques del Grup. El curs 2007-2008 del CVC-G9 s'està desenvolupant amb el major nombre de matrícules de tota la història, 4.744, xifra que el situa al capdavant dels campus en línia interuniversitaris més grans de tot Espanya, tant en nombre de matrícules com en assignatures ofertes, 86. Pròximament s'obrirà també el termini de preinscripció de la tercera edició del Màster en Línia Interuniversitari G-9 en TIC i Entorns Virtuals de Formació, que compta amb professorat de les 9 universitats virtuals dins el G-9. La trobada ha servit, també, per analitzar els cursos en matèria d'aprenentatge electrònic, dirigits al professorat, que s'imparteixen en diversos centres de formació a les universitats mateixes; destaca l'heterogeneïtat entre tots.

A la trobada del G-9 a la Universitat de les Illes Balears (UIB) hi han assistit: José Luis Ramírez, director de l'àrea d'Innovació Educativa i del Cefont; Francisco Ramos, tècnic del Cefont (Universitat de Cantàbria); Carlos Villarrubia, director acadèmic del Vicerectorat de Coordinació, Economia i Educació; Alejo Parra, director tècnic de la Unitat de Desenvolupament de Tecnologia de la Informació (Universitat de Castella-la Manxa); Santos Urbina, director de Campus Extens; Cati Ordinas, subdirectora de Campus Extens; Josep Mañas, director d'àrea general del Centre de Tecnologies de la Informació (Universitat de les Illes Balears); José Manuel Sota, Departament de Sistemes de la Fundació (Universitat de La Rioja); Secundino González, director tècnic del Centre d'Innovació (Universitat d'Oviedo); Jesús Romo, director del Campus Virtual (Universitat del País Basc); David Benito, director del Centre Superior d'Innovació Educativa, Pablo San Román, tècnic del Centre Superior d'Innovació Educativa (Universitat Pública de Navarra); Javier Sarsa, coordinador del Campus Virtual (Universitat de Saragossa); i Joaquín Sevilla, director del Campus Virtual Compartit del G-9 i professor de la Universitat Pública de Navarra.

Data de publicació: 06/05/2008