Més de 500 alumnes han participat en una iniciativa de la UIB per promoure el pensament crític a través dels jocs

El projecte «Taller de pensament crític: Jocs per ensenyar a pensar» s’ha fet amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) - Ministeri de Ciència i Innovació 

La promoció de l’alfabetització científica i el pensament crític entre els estudiants de primària i secundària a través de jocs cooperatius seriosos ha estat l’objectiu del Taller de pensament crític: Jocs per ensenyar a pensar. Al llarg del curs 2022-23, més de 500 alumnes de les Illes Balears han pres part en aquesta iniciativa impulsada per la Universitat de les Illes Balears amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) - Ministeri de Ciència i Innovació a través de la Convocatòria d’ajuts per al foment de la cultura científica, tecnològica i de la innovació 2021.

La iniciativa ha tingut la participació de gairebé 400 alumnes de nou centres educatius: set de Mallorca i dos de Menorca. A més, el taller també va ser present amb una paradeta informativa a Ciència per a Tothom, l’esdeveniment de divulgació científica més important de les Illes Balears. Aproximadament 150 alumnes de primària i secundària varen gaudir del taller al llarg dels dies 11 i 12 de maig en el marc d’aquesta cita amb la ciència tan important que organitza la Universitat de les Illes Balears.

Jocs per conèixer la pràctica científica

Als centres, els alumnes han participat en activitats educatives a partir de quatre tipus de jocs (trencaclosques, daus, caixes negres i cartes). A través de jocs adaptats a les diferents edats, els alumnes han après les competències necessàries per entendre el treball dels científics i que els ajuden també en la seva vida personal a resoldre problemes quotidians, i han aplicat en les activitats dels jocs les mateixes estratègies bàsiques que usen els científics.

Així, els alumnes participants han tingut accés a una imatge adequada de la naturalesa de la ciència: la pràctica científica afronta l’estudi del món natural a partir d’una informació limitada i parcial dels objectes; el pensament construeix hipòtesis, argumenta i proposa explicacions i teories fal·libles i coherents sobre l’evidència observada durant el joc, i per respondre el repte i guanyar el joc.

Raonar, discutir, convèncer i col·laborar són algunes de les destreses de pensament associades a la pràctica científica que els alumnes han pogut treballar a través dels jocs, i que han contribuït a transmetre’ls una imatge de la ciència més realista, emocionant i motivadora de les vocacions científiques.

El plantejament del taller de pensament crític es correspon amb el disseny de situacions d’aprenentatge, el desenvolupament competencial del pensament i els sabers bàsics relatius a l’activitat científica que proposa la LOMLOE. Abans i durant el desenvolupament de les activitats, els professors reben formació específica i suport continuat dels investigadors de la UIB sobre els materials didàctics i les activitats que la Universitat ha lliurat als centres. 

Amb la col·laboració de:

FECYT

Data de l'esdeveniment: 12/06/2023

Data de publicació: 12/06/2023