L'interès per les eines que eviten la detecció del plagi acadèmic es disparà durant el confinament

Un estudi internacional liderat per la Universitat de les Illes Balears detecta que les cerques a internet sobre aplicacions que permeten reescriure textos de manera automàtica va créixer de manera significativa l’any 2020 

Les universitats han implementat al llarg dels darrers anys diferents eines i sistemes per intentar detectar el plagi acadèmic. Aquest esforç, però, sembla que ha empès molts alumnes a cercar noves formes d’evadir-ne la detecció. Així ho corrobora un estudi internacional liderat per investigadors de la Universitat de les Illes Balears, que ha detectat que les cerques a internet sobre les eines de parafraseig automàtic es varen disparar de manera significativa coincidint amb l’adopció massiva de l’ensenyament a distància durant els períodes de confinament motivats per la pandèmia de la COVID-19.

Les eines de parafraseig automàtic (text spinners, en anglès) són aplicacions d’intel·ligència artificial i permeten substituir a l’instant un text per sinònims o expressions de significat semblant, de manera que s’obté un contingut diferent de l’original. Segons els investigadors, l’ús d’aquestes eines està molt sovint relacionat amb el plagi acadèmic. L’estudi assenyala que els estudiants poden recórrer als parafrasejadors automàtics a l’hora de dur a terme les seves tasques acadèmiques com una eina per emmascarar pràctiques de plagi que passin inadvertides pels programes de detecció.

Els investigadors Rubén Comas i Carmen Touza, del grup de recerca en Educació i Ciutadania de la UIB, han elaborat l’article juntament amb investigadors de l’Imperial College de Londres i la Universitat de Granada. L’estudi s’ha centrat en quatre països (els Estats Units, el Regne Unit, Austràlia i el Canadà) i ha analitzat les tendències de cerca a Google per a aquests recursos; han adoptat una metodologia d'anàlisi de mètriques de cerques a la xarxa que s'ha aplicat amb èxit en altres àmbits de recerca.

A través de l'anàlisi de dades recopilades de SEMrush i Google Trends, els investigadors han examinat les tendències i el volum de cerques relacionades amb les eines de parafraseig automàtic en els quatre països esmentats. Es van analitzar un total de 236 paraules clau en anglès, classificades en tres categories: cerques d'eines de parafraseig automàtic, cerques genèriques de parafraseig i cerques relacionades amb el parafraseig en el context acadèmic.

En general, es va detectar un increment en les cerques durant els mesos de l'any coincidents amb els períodes d'avaluació universitària. A més, els resultats mostren un augment en l'interès per les eines de parafraseig automàtic en els darrers cinc anys, amb una punta evident l'any 2020.

Malgrat la impossibilitat de determinar el nombre exacte d'estudiants que fan servir aquestes eines a partir de les dades de cerca, els autors assenyalen la importància de comprendre el comportament dels estudiants i promoure una cultura d'integritat acadèmica basada en la confiança i la formació. Les intervencions educatives poden ser clau per abordar l'ús inadequat d'aquestes eines i fomentar pràctiques acadèmiques íntegres. Aquest estudi contribueix a l'àmbit de la recerca en integritat acadèmica i proporciona una base de coneixements pioners sobre l'ús d'eines de parafraseig automàtic en el context educatiu. A més, obre la porta a futures investigacions per explorar l'interès i l'ús d'aquestes eines en altres països i en altres idiomes.

Referència bibliogràfica

COMAS FORGAS, R.; LANCASTER, T.; CURIEL MARÍN, E.; TOUZA GARMA, C. Automatic paraphrasing tools: an unexpected consequence of addressing student plagiarism and the impact of COVID in distance education settings. Práxis Educativa, [S. l.], v. 18, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.18.21679.020.

Aquest treball forma part dels resultats del projecte RTI2018-098314-B-I00 finançat pel MCIN/ AEI /10.13039/501100011033/ i per FEDER «Una manera de fer Europa». 

Data de l'esdeveniment: 21/06/2023

Data de publicació: 21/06/2023