Un estudi de la UIB i la Universitat de Bolonya confirma els canvis en els patrons de consum de productes turístics a les Illes Balears
A més d'una forta caiguda del volum de reserves hoteleres, la pandèmia causada per la COVID-19 va dur notables canvis en els patrons de reserva dels turistes. Així ho confirma un estudi publicat recentment per investigadors de la Universitat de les Illes Balears i de la Universitat de Bolonya (Itàlia) en la revista científica International Journal of Hospitality Management, una de les més importants en l'àmbit del turisme.
L'article explora i analitza els canvis provocats per la pandèmia de la COVID-19 sobre els patrons de reserva dels turistes que s'allotgen als hotels de les Illes Balears. L'estudi s'ha fet en col·laboració amb l'empresa HITT Group (Dingus & Etoolinnovation). Les dades analitzades inclouen les reserves setmanals rebudes per una mostra representativa de més de 300 hotels de les Balears, durant el període entre 2018 i 2021.
La pandèmia canvia els patrons de les reserves hoteleres
L'estudi fa una anàlisi longitudinal i comparativa de les reserves hoteleres abans i després de la irrupció de la pandèmia, amb l'objectiu d'identificar els canvis en els patrons de reserva. Concretament, l'article se centra en l'anàlisi dels canvis produïts en el volum de les reserves rebudes, l'antelació amb la qual es fan les reserves (booking window), la durada de l'estada (length of stay) i el canal de reserva utilitzat pel turista (booking channel).
Si bé és cert que hi ha estudis que han analitzat els canvis ocasionats per la pandèmia sobre els fluxos turístics, són molt escassos els estudis que analitzen els impactes que la COVID-19 ha tingut sobre els patrons de consum de productes turístics.
El marc teòric de l'estudi es basa en la teoria del consumption displacement (Crang, 1996). Aquesta teoria considera que les situacions de crisis tendeixen a afectar sensiblement els comportaments de compra dels consumidors i provoquen diferents tipus de desplaçaments.
Concretament, l'estudi investiga la possible existència d'un desplaçament temporal en el moment de realització de les reserves (quan), respecte al moment de fer el viatge (és a dir, sobre l'anticipació en la realització de les reserves).
També s'analitzen els efectes potencials ocasionats per la pandèmia sobre la quantitat de serveis consumits (quant) i, per tant, si ha afectat la durada de l'estada dels turistes. Finalment, també s'analitza com la situació de crisi ha pogut haver afectat sobre el canal de distribució utilitzat pels turistes per fer les seves reserves hoteleres (com).
Els resultats obtinguts confirmen que la pandèmia va provocar, a més d'una forta caiguda en el volum de reserves, canvis notables en els patrons de reserva. Els resultats de l'estudi confirmen l'existència de dos desplaçaments de consum provocats per la COVID-19, relacionats amb el quan i el com.
En primer lloc, observam un canvi en la distribució temporal de les reserves, amb una tendència clara cap a una anticipació menor en la reserva. En segon lloc, en termes del canal de reserva utilitzat, els resultats suggereixen un canvi substancial en els canals de comercialització de les reserves hoteleres.
L'estudi confirma que les reserves tradicionals rebudes a través de turoperador, caracteritzades tradicionalment per una gran antelació, han estat substancialment substituïdes per reserves d'última hora fetes a través de canals de comercialització per Internet.
Per contra, pel que fa a la durada de l'estada, els resultats revelen que aquesta es va veure afectada només durant la primera fase de la pandèmia (any 2020), i que es va caracteritzar per estades relativament més curtes en comparació amb anys anteriors. No obstant això, a partir de l'any 2021, la durada de l'estada dels turistes va mostrar patrons similars als observats en els anys previs a la pandèmia.
Una nova gestió per a un nou comportament
Els canvis observats en els patrons de reserva afectaran directament sobre la planificació de destinacions i la gestió d'empreses turístiques. Els models tradicionals de predicció i gestió s’hauran d’ajustar i adaptar a aquests nous models de comportament del turista. Aquests canvis no sols afectaran els departaments de comercialització i venda de productes turístics, sinó que també afectaran altres departaments operatius, que es veuran obligats a modificar els seus models de gestió com, per exemple, els departaments de recursos humans, o els departaments de gestió d'aliments i begudes.
A més, l’augment probable en la freqüència i intensitat dels impactes exògens que experimentarà el sector turístic en l'àmbit mundial (com poden ser, per exemple, les crisis sanitàries o els desastres naturals relacionats amb el canvi climàtic) fan que les conclusions obtingudes en aquest estudi siguin encara més rellevants, i amb més implicacions sobre els gestors de destinacions i d'empreses turístiques.
Referència bibliogràfica
Deyà-Tortella, B.; Leoni, V.; Ramos, V. COVID-led consumption displacement: A longitudinal analysis of hotel booking patterns. International Journal of Hospitality Management, Volume 107, October 2022, 103343. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103343.
Data de publicació: 27/09/2022