L'efecte mirall millora l'efectivitat de la rehabilitació mitjançant videojocs en persones amb paràlisi cerebral

Els investigadors de la UIB demostren els beneficis de projectar la imatge de l’usuari a la pantalla mentre utilitza un videojoc per fer exercicis de rehabilitació

 

Un equip d’investigadors de la Universitat de les Illes Balears ha comprovat que el fet que l’usuari es vegi a la pantalla mentre duu a terme una teràpia de rehabilitació de persones amb discapacitats mitjançant un videojoc, en millora l’efectivitat. L’efecte mirall que s’aconsegueix a través de la projecció de la imatge de l’usuari a la pantalla facilita la interacció de l’usuari amb el sistema de rehabilitació basat en la visió per ordinador que han dissenyat els investigadors de la UIB.

L’estudi, que s’ha publicat recentment a la revista The Scientific World Journal, forma part d’una recerca interdisciplinària desenvolupada pels investigadors Antoni Jaume i Capó, Biel Moyà Alcover i Javier Varona, de la Unitat de Gràfics i Visió per Ordinador i Intel·ligència Artificial del Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica, i la investigadora Pau Martínez-Bueso, del grup de recerca en Evidència, Estils de Vida i Salut del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia de la UIB. Aquest projecte compta amb la col·laboració de l’Associació de Paràlisi Cerebral de les Balears (ASPACE).

Rehabilitació mitjançant videojocs

Els investigadors de la UIB treballen en el desenvolupament d’un videojoc per ser utilitzat en la fisioteràpia de persones amb paràlisi cerebral. El videojoc té com a objectiu prevenir i mitigar la degradació de l’equilibri i el control postural. Per això, el sistema s’ha dissenyat de manera que els moviments que l’usuari ha de realitzar per interactuar amb el videojoc coincideixen amb els exercicis que es fan durant la fisioteràpia, els quals consisteixen en exercicis d’orientació postural, de coordinació i de reforç de la musculatura del coll, l’esquena i les extremitats superiors. Aquest ús terapèutic del videojoc permet que els usuaris visquin els exercicis de rehabilitació com un entreteniment, i converteix les sessions de fisioteràpia en un moment d’oci agradable.

L’usuari se situa davant una pantalla en la qual es visualitza el videojoc i ha de fer diversos moviments per aconseguir tocar els objectes virtuals que hi apareixen i que no pot assolir si no canvia el centre d’equilibri. Els moviments de l’usuari es capturen mitjançant una videocàmera i s’analitzen a través de tècniques de visió per ordinador, fent possible la interacció de l’usuari amb el videojoc. El sistema es pot adaptar als diferents nivells d’habilitats, interès o fatiga dels usuaris. A diferència d’altres sistemes, el videojoc creat pels investigadors de la UIB no fa necessari que l’usuari hagi de sostenir dispositius per poder emprar-lo, quelcom essencial en persones amb dificultats de mobilitat.

En estudis previs, els investigadors de la UIB ja han demostrat que l’efecte motivador del videojoc fa més efectiva la teràpia de rehabilitació i que l’ús d’aquest videojoc millora l’equilibri i la marxa dels pacients.

Referència bibliogràfica:

Jaume-i-Capó, Antoni; Martínez-Bueso, Pau; Moyà-Alcover, Biel; Varona, Javier. «Improving Vision-Based Motor Rehabilitation Interactive Systems for Users with Disabilities Using Mirror Feedback». The Scientific World Journal, vol. 2014, Article ID 964576, 9 pages, 2014. doi:10.1155/2014/964576

Notícies relacionades

Data de publicació: 03/12/2014