La desigualtat social i l'aprenentatge per competències, aspectes clau en la situació educativa de les Illes Balears

L’Anuari de l’Educació celebra 20 edicions amb la promoció del debat i la recerca per fomentar la millora del sistema educatiu a les Balears 

L’Anuari de l’Educació de les Illes Balears arriba enguany a la vintena edició amb un recull de 32 treballs que tracten un ampli espectre de temàtiques educatives, des d’aspectes com la desigualtat social i l’èxit escolar, la centralitat de l’aprenentatge per competències (amb exemples de la feina de distintes escoles), la realitat de centres en àrees d’alta vulnerabilitat, experiències en l’àmbit artístic i musical, entre d’altres.

Presentació

La presentació pública de l’Anuari es farà el 3 d’octubre, a les 19 hores, a la Cambra de Comerç de Mallorca (c/de l’Estudi General, 7, Palma).

La ponència convidada d’enguany serà de la Dra. Agnès Van Zanten, professora a la prestigiosa Sciences Po de París i directora del Centre de Recherche sur les Inégalités Sociales (CRIS). La ponència abordarà la desigualtat social i educativa i analitzarà les polítiques franceses per aconseguir trajectòries escolars més inclusives socialment.

Continguts

El monogràfic d’enguany versa sobre l’aprenentatge i avaluació per competències, amb les experiències de l’IES Porto Cristo, el CEIP Badies, el col·legi Monti-sion de Palma o l’Escola Institut Joan Miró. Es tracta d’aportacions on fan balanç de l’aplicació de la llei LOMLOE als centres.

Quant a propostes de recerca i innovació pedagògica, cal destacar capítols sobre la recerca en assetjament escolar, les propostes per a la inclusió educativa i social des de la música, com el projecte Mutare Mundum, o des del temps lliure, com la tasca de l’entitat Espiral. També s’hi inclouen capítols sobre la feina de centres educatius en àrees de més vulnerabilitat (com el CEIP Anselm Turmeda), un capítol sobre les aules escolars per a nins en processos d’acolliment residencial (projecte de l’IMAS), la feina educativa amb infants en situació de malaltia crònica o les propostes innovadores en l’àmbit de la formació professional (com el projecte premiat de jardineria a l’IES Pascual Calbó, Maó).

A més, hi ha capítols sobre l’educació d’adults (CEPA Sant Antoni, Eivissa) i sobre sensibilització en alimentació saludable a escoletes d’educació infantil a Menorca.

Vint anys d’anàlisi de l’educació

L’Anuari inclou un bloc a part dedicat a l’anàlisi de les dades educatives, i enguany incorpora un balanç dels darrers 20 anys per aprofitar les 20 edicions de la publicació. A més, té un capítol que recull i estudia la normativa educativa aquestes dues dècades.

Com cada any, l’Anuari té contribucions de les distintes illes i aportacions tant de l’educació pública com de l’educació concertada.

Anuari de l'Educació de les Illes Balears

Aquest Anuari de l’Educació de les Illes Balears és el resultat d’un conveni de col·laboració entre la Fundació Guillem Cifre de Colonya i la Universitat de les Illes Balears. Així, i d’acord amb el present conveni, l’Anuari és una iniciativa del Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) de la Universitat de les Illes Balears. 

Documents relacionats

Data de l'esdeveniment: 03/10/2023

Data de publicació: 28/09/2023