El professor Rubén Comas va dissenyar i coordinar aquesta acció formativa internacional en el marc dels projectes de recerca CHARLIE i IA-FIP.
Més d’un miler de persones procedents de 31 països han participat recentment en el curs “Noves perspectives sobre ètica i integritat acadèmica en la docència i la investigació universitària”, que ha impartit l’Institut Internacional de la UNESCO per a l’Educació Superior a l’Amèrica Llatina i el Carib (IESALC), en col·laboració amb els projectes de recerca CHARLIE (Challenging Bias in Big Data user for AI and Machine Learning) i IA-FIP (Integritat acadèmica en la formació inicial del professorat), que coordina la Universitat de les Illes Balears (UIB).
El doctor Rubén Comas, catedràtic del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació de la UIB i investigador principal del projecte CHARLIE, va dissenyar i coordinar el curs, en el qual s’han abordat tres eixos fonamentals per a la visió institucional de les universitats: el diagnòstic i els antecedents de la cultura d’integritat institucional, les perspectives de la qualitat en l’educació superior a l’Amèrica Llatina i el Carib, i el paper de la universitat com a espai de cocreació de la integritat.
“El diàleg generat en aquest cicle demostra que la universitat és, sobretot, un espai de cocreació col·lectiva de la integritat. Hem constatat que els desafiaments actuals com la irrupció de la intel·ligència artificial i les noves formes de frau acadèmic requereixen respostes col·laboratives, visió institucional i una formació ètica transversal. La qualitat educativa del futur dependrà de la nostra capacitat d’innovar i sostenir aquests valors en la vida universitària”, assegura Rubén Comas.
Un programa formatiu d’alt impacte
El programa, amb una durada total de 25 hores, es va desenvolupar al llarg de vuit seminaris temàtics que van tenir lloc entre els mesos de febrer i juny de 2025. Aquesta iniciativa va incloure un cicle formatiu d’alt impacte, que va combinar espais d’anàlisi teòrica, intercanvi d’experiències i reflexió crítica. L’objectiu principal va ser dotar els participants d’eines i coneixements actualitzats per fer front als desafiaments de l’ètica i la integritat en l’àmbit acadèmic.
Durant els seminaris, es va tractar de temes com la prevenció del plagi, la gestió de conflictes d’interès en la recerca, la promoció de bones pràctiques en l’avaluació acadèmica i la creació de polítiques institucionals robustes que garanteixin la integritat.
La rellevància d’aquest curs rau en la creixent importància de la integritat acadèmica en un entorn educatiu cada vegada més digitalitzat i globalitzat. Si bé la proliferació d’eines i recursos en línia és beneficiosa, també planteja nous desafiaments al voltant de l’originalitat i l’autoria, per la qual cosa la formació en aquestes àrees és més rellevant que mai.
Els projectes CHARLIE i IA-FIP, sota el paraigua dels quals es va emmarcar aquesta formació, cerquen promoure la col·laboració internacional i l’intercanvi de millors pràctiques en l’àmbit de l’educació superior.
El curs de formació prepara ja la segona edició. A més, es preveu que en els propers mesos es publiqui un llibre basat en els continguts impartits durant la primera edició, coeditat per la UNESCO i l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) de la UIB.
Data de publicació: Thu Jul 31 11:01:00 CEST 2025