La Universitat de les Illes Balears ha aprovat el Pla de mesures antifrau, l’aprovació del qual és un dels requisits per optar als ajuts financers del Pla de recuperació, transformació i resiliència, amb el qual Espanya accedeix als fons Next Generation de la Unió Europea. L’objectiu d’aquest pla és establir l’estratègia i les mesures que permetin garantir la màxima transparència i neutralitzar el risc de pràctiques de corrupció o conflictes d’interessos en les quatre fases que configuren l’anomenat cicle antifrau (prevenció, detecció, correcció i persecució).
Aquest pla afecta la Universitat de les Illes Balears i els mitjans propis que participin en l'execució de fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, els seus alts càrrecs i el personal al seu servei, i són independents de les actuacions de control extern i intern que ja duen a terme els òrgans competents de la gestió economicofinancera i de les auditories privades que cada any es fan a la UIB.
Després de l'aprovació d'aquest pla de mesures antifrau es farà, els propers mesos, una avaluació de l’impacte i la probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució de les mesures gestionades del Pla de recuperació, transformació i resiliència. Aquesta avaluació de risc es revisarà de forma periòdica, biennalment o anualment, i tindrà en compte la identificació d'actuacions que són més susceptibles del frau, com poden ser aquelles amb alta intensitat, alt pressupost, controls complexos, etc.; la identificació de possibles conflictes d'interessos i els resultats de treballs previs d'auditories internes. A més, la Gerència de la Universitat proporcionarà un model d'eina d'autoavaluació comuna d'aplicació obligatòria.
Prevenció
Com a mesures en matèria de prevenció, la UIB ja va aprovar, el desembre de 2022, una declaració institucional de compromís de lluita contra el frau, en la qual manifestava tolerància zero amb el frau i la corrupció; també disposa, des de 2020, d’un codi d’integritat de la Universitat, on queda de manifest el seu compromís amb la promoció de la qualitat acadèmica, la transparència, els valors democràtics, l’obligació amb la societat i la rendició de comptes. A més, es promouen mesures d'informació, sensibilització i formació dirigides a tot el personal de l'organització, amb l'objectiu que prengui consciència sobre la necessitat de lluitar contra el frau i qualsevol activitat il·legal; que conegui la política antifrau de l'entitat, i que adquireixi capacitacions per identificar els possibles casos de frau i respondre-hi.
Detecció
Quant a les mesures de detecció, la UIB ha definit un sistema d'indicadors de possible frau. L'existència d'aquestes banderes vermelles no implica necessàriament l'existència de frau, però sí que una activitat determinada necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial. Entre aquests indicadors destaquen l’absència de mesures d'informació i publicitat en la contractació i/o insuficiència de terminis per a la recepció d'ofertes; similitud extraordinària entre els plecs de prescripcions tècniques i els productes o serveis del contractista; plecs amb clàusules inusuals o poc raonables; connexions aparents entre licitadors, etc.
A més, en línia amb el canal de denúncies del Pla de recuperació, transformació i resiliència, Infofraude, la UIB ha habilitat el seu propi canal de denúncies antifrau que esdevé l’element fonamental sobre el qual s’organitza el sistema intern d’investigació, seguiment i control de les denúncies a la UIB i que garanteix la protecció de la identitat dels denunciants.
Mesures correctives
Per acabar, quant a les mesures correctives, la sospita fundada de frau comportarà suspendre el procediment o revisar tots els expedients i actuacions que hagin pogut estar exposats al frau, acordar la iniciació dels procediments que corresponguin en funció del sector d'activitat administrativa de què es tracti i recuperar els fons de la UE, i d’altres, gastats de manera fraudulenta. Les mesures poden anar des d’incoar un expedient disciplinari fins a denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.
A més, en relació amb la prevenció i el tractament del conflicte d'interessos, totes les persones que participin en els procediments d'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència han de subscriure una declaració d'absència de conflicte d'interessos, i la Secretaria General mantindrà un registre de les possibles situacions de conflicte d'interessos que es posin de manifest.
Més informació:
https://seu.uib.cat/digitalAssets/686/686641_annex14532.pdf
Data de publicació: 07/09/2022