La UIB impulsa el Taller de Pensament Crític per fomentar el pensament científic entre alumnes de Primària i ESO mitjançant jocs de cartes, daus, trencaclosques i caixes negres. El projecte es fa amb la col·laboració de la FECYT – Ministeri de Ciència i Innovació i la Conselleria d’Educació i Formació Professional.
La Universitat de les Illes Balears organitza la segona edició del Taller de Pensament Crític, un projecte per promoure el pensament científic i crític entre els alumnes de Primària i ESO a partir de l’experiència dels jocs amb cartes, daus, trencaclosques i caixes negres. El projecte té la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) – Ministeri de Ciència i Innovació.
Se seleccionaran cinc centres educatius de les Illes Balears mitjançant una convocatòria oberta i els jocs s’aplicaran en els grups naturals de les aules dels estudiants de Primària i ESO. El projecte treballa amb quatre classes de jocs: trencaclosques, daus, caixes negres i jocs de cartes. Tots comparteixen el mateix repte: construir hipòtesis i promoure explicacions i teories sobre un objecte natural del qual només es té informació limitada.
Es tracta de jocs analògics en els quals s’afronta un repte de forma cooperativa —amb el mateix format de les situacions d'aprenentatge que proposa la LOMLOE— i on s’ofereix una metàfora real de la pràctica científica en un context lúdic, analògic i atractiu, adaptada als estudiants. Així, aquest projecte basat en jocs pretén estimular els alumnes i fer-los raonar, observar, discutir i col·laborar com si fossin autèntics científics.
L’objectiu és situar els estudiants en el lloc de persones científiques amb el màxim realisme possible emfatitzant dos aspectes crucials de la pràctica científica relacionats amb el pensament crític i el pensament científic: l’argumentació basada en evidències i el treball social col·laboratiu i competitiu.
Aquestes habilitats són útils per a altres aprenentatges escolars i també per a la vida personal i social. Així, aquest projecte també prepara els estudiants per a l’aprenentatge i ciutadania crítica, davant l’impacte mediàtic de les pseudociències i de les informacions falses de les xarxes socials i les tecnologies digitals. A més, les activitats promouen una imatge més atractiva, emocionant i realista de la ciència, i a la vegada estimulen les vocacions científiques.
Paral·lelament, l’activitat pretén formar tant el professorat com les famílies dels alumnes pel que fa al joc com a recurs didàctic innovador.
Sobre el Taller de Pensament Crític
El Taller de Pensament Crític és una iniciativa del grup interdisciplinari d’investigació en Didàctica de la Ciència-CTS, reconegut per l’Institut d’Investigació Educativa (IRIE) de la UIB, i té la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) – Ministeri de Ciència i Innovació, i de la Conselleria d’Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears.
Aquest és un dels cinc projectes de la UIB que reben el suport de la convocatòria d’ajuts per al Foment de la Cultura Científica, Tecnològica i de la Innovació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) - Ministeri de Ciència i Innovació. La finalitat dels projectes objecte d’aquestes ajudes és incrementar la cultura científica i tecnològica de la societat, la difusió dels resultats d’investigacions i de la innovació finançats amb fons públics, la participació ciutadana en les activitats d’investigació, la millora de l’educació cientificotècnica de la societat i la professionalització de la comunitat científica.
Amb la col·laboració de:
Data de l'esdeveniment: 21/09/2022
Data de publicació: 21/09/2022