Aquesta trobada global fa una aposta ferma per les universitats del segle XXI com a recuperadores de l’humanisme en la medicina
Estudiants i professors de la Universitat de les Illes Balears participaran en el II Simposi internacional: El doctor com a humanista, que tindrà lloc entre els dies 1 i 3 d'abril a la Universitat Sechenov de Moscou, on es troba la més antiga i prestigiosa facultat de Medicina de Rússia, amb més de 260 anys d'història. La trobada és coordinada per investigadors, professors i metges de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), i compta amb la col·laboració de la UIB.
«Retornar el cor i l’ànima a la Medicina» va ser el lema del primer simposi, que tingué lloc l'any 2017 a Palma amb una acollida excel·lent. Va posar de relleu el paper de la Universitat del segle XXI com a agent recuperador dels valors humanistes de la ciència mèdica. En l’edició d’enguany, titulada «El doctor com a humanista», hi participaran alumnes de medicina, infermeres i professors de Medicina de la Universitat d'Oxford i de la Universitat de Glasgow (Regne Unit); de la Universitat d’Aalborg (Dinamarca); de la Universitat d’Hamburg (Alemanya); de la Universitat Johns Hopkins (Estats Units), i de la Universitat McGill (Canadà), entre d’altres.
En paraules del fundador d'aquesta iniciativa, Jonathan McFarland, de la Universitat Sechenov i col·laborador de l'Hospital Universitari Son Espases, a més d'editor d'un recent volum monogràfic, titulat La Importancia de la Enseñanza de las Humanidades en la Educación Médica, «aquesta segona edició serà encara més internacional i més ambiciosa que la de 2017. “El doctor com a humanista” fomenta els valors culturals en la pràctica mèdica mitjançant la promoció del diàleg entre les humanitats i les ciències biomèdiques. Per la seva vocació internacionalista, integradora i multidisciplinària, som molt optimista quant al ressò l’individual i col·lectiu que tindrà. Tindrà una transcendència i impacte enormes».
El programa científic inclou taules de debat i presentacions relacionades amb la incorporació de la literatura, la pintura, la filosofia, la música i la dansa en l'ensenyament de la Medicina. Segons el Dr. Joan B. Soriano, professor de la UAM i investigador de l'Institut de Recerca Sanitària de l'Hospital Universitari de la Princesa de Madrid, i membre del comitè organitzador i científic, la participació activa d'estudiants de Medicina de la UPF, UAM i UIB en un esdeveniment d'aquesta magnitud, que han estat seleccionats pel seu bon expedient, coneixement d'idiomes i inquietuds artístiques i esportives, i que han estat becats gràcies a la generosa col·laboració de la Fundació Dr. Antoni Esteve, els permetrà conèixer estudiants d'altres països i experts docents internacionals. No tinc dubte que incidirà positivament en la seva formació posterior com a metges».
Per part seva, el doctor Miquel Roca, degà de la Facultat de Medicina de la UIB, destaca que «molts d’estudiants de Medicina es veuen obligats a focalitzar els esforços a fer un bon examen MIR. És una idea excel·lent afegir a aquesta dinàmica uns valors i una sèrie d'habilitats difícils d'avaluar en 250 preguntes de resposta múltiple. De la mateixa manera, les facultats de Medicina es beneficiaran de professors que incorporaran als coneixements professionals més capacitat per empatitzar amb pacients i amb estudiants».
Trobareu el programa definitiu del simposi i més informació a l’enllaç següent: <https://dash2019.confreg.org>.
Data de publicació: 21/02/2019