La tesi doctoral de Liberto Macías González constata que la Universitat Oberta per a Majors fomenta un envelliment actiu i en positiu
L’increment progressiu de la longevitat és una evidència. De cada vegada hi ha més persones grans que arriben a edats avançades en millors condicions de vida. Això fa que puguin participar en una gran diversitat d’activitats, entre les quals destaca l’educació i la formació. Tant és així que l’Organització Mundial de la Salut considera l’aprenentatge al llarg de tota la vida com un dels pilars de l’envelliment actiu, juntament amb la salut, la participació i la seguretat.
Així, la qualitat de vida esdevé un concepte en el qual intervenen diversos factors, tant objectius com subjectius, que interactuen entre si. L’aprenentatge al llarg de tota la vida permet, a més d’una actualització constant de coneixements, que els ciutadans se sentin més integrats en la societat.
La tesi doctoral de Liberto Macías González, defensada a la Universitat de les Illes Balears, ha analitzat la influència que té el fet de participar en programes universitaris per part de persones grans en el desenvolupament personal i social i en la percepció de la qualitat de vida de les persones de més de seixanta anys.
Per aconseguir-ho, aquest investigador s’ha centrat en tres promocions d’estudiants del Diploma Sènior de la Universitat Oberta per a Majors (UOM) de la Universitat de les Illes Balears. L’estudi, multimètode, descriptiu, comparatiu i longitudinal prospectiu, s’ha estructurat en dos períodes de temps: el primer moment coincideix amb el començament del programa i el segon moment és quan ja han conclòs el procés formatiu, tres anys després. Al mateix temps, feu una anàlisi qualitativa mitjançant els relats de vida a una selecció d’alumnat i també una consulta als professionals que duien a terme tasques de gestió i coordinació d’aquesta modalitat de programes formatius.
Segons els resultats assolits per l’investigador a través de qüestionaris i altres eines de recollida de dades, contestats pels participants al començament i al final del Diploma Sènior de la UOM, de tres anys de durada, l’alumnat que participa en aquest programa formatiu manté unes bones condicions de vida. En les diverses dimensions de qualitat de vida, l'alumnat de la UOM obté puntuacions superiors a les obtingudes en el barem de la població general, i de manera destacada en aspectes com ara la salut, la integració social, les activitats d'oci i els ingressos.
L'alumnat participant, en general, valora de manera molt positiva la seva participació en la UOM i confirma que els ha beneficiat, sobretot, en tres aspectes: cultural, social i de salut. De fet, en acabar el procés formatiu, l'alumnat valora la seva qualitat de vida com a «alta» en un 69 per cent, la qual cosa representa un 11,7 per cent més que les respostes efectuades quan començà el programa.
Així, es constata, tant per part dels professionals que desenvolupen la seva feina en els programes com pel propi alumant, que la participació en els programes universitaris contribueix a millorar la percepció de la qualitat de vida dels participants. A més, l’investigador apunta que aquests programes formatius per a persones grans contribueixen a trencar els estereotips negatius que s’atribueixen a aquest grup d’edat i a lluitar, d’aquesta manera, contra l’edatisme.
Finalment, és destacable que la participació de les persones grans en aquesta modalitat de programes universitaris de formació fomenta un envelliment actiu i en positiu, i s’observen beneficis tant en el manteniment com en la millora de la percepció de la qualitat de vida.
Fitxa de la tesi
- Títol: Calidad de vida y educación de mayores: la influencia de los Programas Universitarios para Mayores en el mantenimiento de la calidad de vida. Análisis longitudinal
- Autor: Liberto Macías González
- Programa de doctorat: Educació
- Directors: Carmen Orte Socias i Lluís Ballester Brage
Data de l'esdeveniment: 01/04/2020
Data de publicació: 01/04/2020