El Ministeri d'Educació estudia el programa pilot de la UIB d'acompanyament constructiu per a futurs docents

Jornada de feina a la Facultat d’Educació de la UIB sobre la formació dels tutors de pràctiques dels estudis de mestre 

El Ministeri d’Educació i Formació Professional ha visitat avui la Facultat d’Educació per conèixer el programa d’acompanyament constructiu per formar els tutors de les pràctiques dels estudis de mestre. Es tracta d’una experiència pionera per millorar la qualitat dels futurs docents impulsada per la Facultat d’Educació de la UIB i la Conselleria d’Educació i Formació Professional.

La funció dels tutors de pràctiques és orientar i acompanyar els estudiants de manera personalitzada al llarg del pràcticum, dotar-los de models i ajudar-los a analitzar i reflexionar conjuntament sobre la realitat dels centres educatius, així com sobre la pràctica docent pròpia. En aquest sentit, el pràcticum es considera una experiència de construcció professional, motiu pel qual l’acompanyament dels estudiants per part de tutors universitaris, així com de mentors de centre, esdevé de gran rellevància. No obstant això, fins ara no existia una formació específica de les persones que exerceixen aquesta funció, i la seva tasca es basava en la bona predisposició, l’experiència prèvia i les idees pròpies.
 
Va ser el curs 2020-21 quan la Facultat d’Educació de la UIB comença a planificar i desenvolupar un programa formatiu en col·laboració amb la Conselleria d’Educació i Formació Professional amb l’objectiu de contribuir a professionalitzar les capacitats i habilitats que exigeix la funció com a acompanyant. Durant el curs acadèmic 2020-21 es varen formar un total de 117 mestres d’infantil i primària i 15 professors universitaris, i aquesta experiència es va repetir també durant el curs 2021-22.
 
Jornada de feina

Avui, els responsables del programa han mantingut una reunió de feina amb la Direcció General d’Avaluació i Cooperació Territorial del Ministeri d’Educació i Formació Professional per explicar els detalls d’aquest programa pilot de la UIB d’acompanyament constructiu per a futurs docents. A la jornada —presidida pel vicerector de Gestió i Política de Postgrau i Formació Permanent de la UIB, Maurici Mus— han participat la directora general d’Avaluació i Cooperació Territorial, Mónica Domínguez; el director de l’INTEF, Julio Albalad, i el subdirector general d’Ordenació Acadèmica del Ministeri, Lucio Calleja.

El representants del Ministeri han conegut l’avaluació de la primera experiència pilot d’aquest programa a través de l’equip de coordinació pedagògica, format per Iñaki Monge i Lídia Ramon, i de coordinació tècnica: la doctora Carme Pinya, per part de la UIB, i Maria de Llum Lladó, per part del Servei de Normalització Lingüística i Formació de la Conselleria d’Educació i Formació Professional. El programa té el suport del vicedegà de Pràcticum i TFG, doctor Sebastià Verger; la vicedegana primera, doctora M. Rosa Rosselló, i el degà, doctor Miquel Oliver, per part de la Universitat, i de la senyora Carme Jaume, per part del Servei de Normalització Lingüística i Formació. A més, la comunitat de formadors rebrà l’assessorament extern i continuat de la doctora Olga Esteve per tal de possibilitar el creixement de l’equip, la formació continuada i l’adaptació, si escau, a les demandes dels centres i del programa.
 
Cal destacar que el desenvolupament d’aquest programa anirà acompanyat d’accions complementàries com el disseny i reelaboració del manual de pràctiques, la lluita per la millora de les condicions de tutorització i acompanyament dels alumnes per part dels centres i de la UIB, entre d’altres. Unes mesures encaminades a assolir un veritable acompanyament constructiu dels estudiants en el procés de pràctiques. 

Data de publicació: 12/06/2023