El Consell de Govern de la UIB aprova un protocol d’actuació en matèria d’assetjament laboral

L'objecte d'aquest procediment és establir les accions per prevenir i evitar que es produeixin situacions d'assetjament laboral a la Universitat 

El Consell de Govern de la Universitat de les Illes Balears va aprovar el passat 3 de novembre un procediment d’actuació en matèria d’assetjament laboral en el qual manifesta tolerància zero davant aquest comportament i es compromet a procurar una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball, així com a adoptar mesures de prevenció, formació i sensibilització per prevenir l'aparició d’aquestes conductes. La UIB ja disposa d’un Protocol de prevenció i actuació enfront de casos d'assetjament sexual, assetjament per raó de sexe i assetjament per motiu de l'orientació sexual.

L’aplicació del procediment afecta tant el personal d’administració i serveis (PAS) com el personal docent i investigador (PDI). Qualsevol persona d’aquests col·lectius podrà iniciar el procediment a través d’un formulari de sol·licitud d’intervenció.

El protocol preveu crear una comissió assessora en matèria d'assetjament laboral per prevenir i, si escau, investigar les reclamacions presentades. A més, el Servei de Prevenció planificarà avaluacions de riscs psicosocials per detectar possibles situacions o conductes d'assetjament. Així mateix, la UIB elaborarà i difondrà un procediment de prevenció i resolució positiva de conflictes que impulsarà la mediació i/o la conciliació com a via alternativa per gestionar la resolució de conflictes interpersonals.

Conductes reprovables

Segons el protocol, es considera assetjament laboral l'exposició a conductes de violència psicològica intensa, adreçades de manera reiterada i prolongada en el temps envers una o més persones per una/es altre/s, que actua/en enfront d'aquella/es des d'una posició de poder, no necessàriament jeràrquica, amb el propòsit o l'efecte de crear un entorn hostil o humiliant que pertorbi la vida laboral de la/es víctima/es. Aquesta violència es materialitza en el marc d'una relació de treball, però no respon a les necessitats de la seva organització, i suposa tant un atemptat a la dignitat de la/es persona/es com un risc per a la seva salut.

Actuacions contra l’assetjament

La comissió tractarà les reclamacions que li arribin. Per tancar un cas d’assetjament laboral, el protocol preveu: arxivar el cas, ja sigui per desistiment, falta d'objecte o per acord entre les parts; proposar mesures preventives o correctores, ja siguin de tipus organitzatiu o assistencial; proposar l'activació de mecanismes de resolució de conflictes interpersonals; proposar la incoació d'expedient disciplinari, o traslladar el cas a l'òrgan competent, si estima que es tracta de fets que poden ser constitutius de delicte contra els drets de les persones. 

També està previst proposar mesures, com ara obrir un expedient disciplinari en cas que s’hagi emprat aquest procediment de manera manifestament maliciosa, a causa d'una denúncia falsa d'assetjament o per fals testimoni.

En l’enllaç següent, trobareu el protocol i més informació <https://prevencio.uib.cat/Especialitats/Psicosociologia/>.

Data de publicació: 29/11/2021