La tesi doctoral de Sofía Villatoro Moral presenta un nou model d’aprenentatge basat en el codisseny i l’autoregulació en entorns tecnològics
Actualment, en l’àmbit educatiu, cal trobar metodologies que s'adaptin a l'alumnat, tenint en compte les seves necessitats i motivacions. A més, se cerca capacitar els futurs professionals amb destreses que els permetin desenvolupar-se en diferents entorns tecnològics determinats per la societat.
Una solució és connectar els aprenentatges de l'aula amb els contextos mitjançant la creació de models que permetin adaptar els processos educatius a les situacions que puguin sorgir, tal com ha demostrat l'emergència sanitària.
En aquest sentit, la tesi doctoral de Sofía Villatoro Moral, defensada a la Universitat de les Illes Balears, ha creat un model de codisseny d’itineraris d’aprenentatge sustentat en la participació, fomentant l’autoregulació entre els usuaris i enriquit per la tecnologia.
La investigació s’ha centrat en l’alumnat i en la presa de decisions sobre el contingut a aprendre. A més, ha tingut en compte les seves motivacions, interessos, recursos personals i disponibilitat, entre d’altres. Així, s’ha valorat el diàleg, el debat i la participació com a punt d’unió entre docents i estudiants, i s’ha afavorit tots els participants en el procés educatiu.
L’objectiu: formar professionals competents
L’objectiu del model presentat és assolir un aprenentatge significatiu i extrapolable a altres àmbits de la vida. Tot, per aconseguir que els alumnes siguin professionals competents i aprenguin a autoregular-se davant d'una tasca i/o a desenvolupar-se en entorns tecnològics sense deixar de banda la perspectiva inclusiva que ofereix la proposta.
Els resultats de la tesi de Sofía Villatoro Moral mostren un model que es pot aprofundir en multitud de fonamentacions teòriques. La proposta s’ha implementat al llarg del curs anterior amb altres perspectives teòriques per tal d’obrir noves línies de recerca.
Fitxa de la tesi doctoral
- Autora: Sofía Villatoro Moral
- Títol: «Diseño de un modelo de codiseño de itinerarios de aprendizaje en entornos enriquecidos por tecnología en educación superior para la autorregulación del aprendizaje».
- Directora: Dra. Bàrbara de Benito
- Programa de doctorat en Tecnologia Educativa
Data de l'esdeveniment: 29/09/2022
Data de publicació: 29/09/2022