Consells per afrontar la prova d'accés a la Universitat

Els dies 10, 11 i 12 de juny es faran les proves d’accés a la Universitat. La UIB, a través del Programa d'Assessorament Psicològic i Educatiu (PROAP-UIB), ha preparat una sèrie de consells perquè els alumnes que s’hi presenten afrontin aquest repte amb totes les garanties d’èxit.  

Els dies previs

  • Ara, de cara a la PAU, planifica el temps, organitza la teva tasca amb eficàcia, això t’ajudarà a sentir seguretat, i evitaràs l’ansietat provocada per la manca de temps.
  • Procura descansar, cal evitar tensions els dies abans de les proves, un excés d’estrès pot provocar sentiments negatius, fins i tot, algun tipus de malestar físic.
  • Intercala el temps d’estudi amb altres activitats que t’ajudin a oxigenar el cervell. Practica esport, surt a caminar, escolta música, etc. Compagina l’estudi amb altres activitats que ajudin a distreure la teva ment una estona cada dia.
  • Procura dormir. És molt important respectar les hores de son.

El dia abans

Durant cada jornada dels dies de les proves, repassa els esquemes, els resums, les sinopsis que hagis pogut fer els dies previs amb l’objectiu de fixar els continguts de la matèria. Evita acumular informació de forma desorganitzada i confusa procurant no assimilar informació de darrer minut, ja que podria interferir amb coneixements previs que s’havien processat correctament.

  • Deixa preparada la roba que et posaràs i tot el que necessitis per fer la PAU: bolígrafs de color blau o negre, corrector, calculadora, diccionaris de llatí o grec, instruments de dibuix..., i principalment el document d’identitat.
  • Dorm prou durant aquests dies. Convé descansar les hores necessàries.
  • Cuida la teva alimentació i procura no prendre begudes excitants (cafè, te...).  

Durant les proves 

Preparatius; alguns consells previs d’inici

  • Arriba amb temps suficient a l’examen, especialment el primer dia. Possiblement no coneixes l’edifici i hauràs de cercar l’aula on fareu la prova. Pensa que a la carretera hi pot haver més trànsit del que t’esperaves, per tant, calcula el temps que necessites per arribar al centre on faràs les proves. 
  • Una vegada ja siguis a l’aula d’examen, intenta pensar en positiu, fes algunes respiracions profundes, d’aquesta manera et podràs concentrar millor.
  • Si abans de l’inici de l’examen t’adones que es presenten els nervis, concentra la teva atenció en el que t’envolta, observa el teu entorn i cerca algun element que et faci gràcia, compta per exemple el nombre de persones que duen esportives, o que tenen els cabells llargs, etc., per tant, cerca elements distractors. 
  • Quan quedin pocs minuts per començar l’examen, intenta evitar compartir preguntes i dubtes amb els companys, això no farà més que contribuir a crispar l'ambient. Recorda que no pots utilitzar cap tipus d’informació (apunts, llibres, etc.) ni telèfons mòbils o altres aparells electrònics.  

Durant l’examen

Silenci i atenció

  • Posa esment, en tot moment, a les indicacions dels professors que vigilen les aules d’examen.
  • Les proves exigeixen silenci absolut, per tant, centra’t exclusivament en la teva prova d’examen. Qualsevol conducta sospitosa podria resultar motiu d’expulsió. 
  • Els exàmens són anònims i no poden tenir cap marca d’identificació personal.
  • Quan et reparteixin l'examen no has de començar a contestar de seguida. Fes una primera lectura general de totes les preguntes i tria bé l'opció que més t'interessi. Un cop escollida, intenta no dubtar, et restaria massa temps.

Execució de la prova

  • Controla bé el temps. El temps per fer l’examen és molt estricte.
  • Llegeix detingudament l’enunciat de cada pregunta, dedica un temps a comprendre el que s’exposa a la qüestió.
  • Subratlla les paraules clau, anota devora costat alguns conceptes, idees o termes sobre el tema, llavors només caldrà que els ordenis amb les relacions de significat corresponents.
  • Si et quedes en blanc, respira profundament, fes algunes inspiracions profundes i lentes, agafa aire a través del nas, fins que arribi a l’abdomen, pots posar-hi la mà i notaràs un petit moviment a la zona toràcica i abdominal, posteriorment treu l’aire per la boca de forma suau. Repeteix aquestes inspiracions i exhalacions tres o quatre vegades i veuràs que t’ajuden a relaxar-te.
  • Comença a respondre les preguntes que et donin més seguretat, així podràs dedicar el temps restant a les qüestions que requereixen més esforç i concentració.
  • Tingues en compte la puntuació especificada a cada exercici. 
  • Si l’examen és a desenvolupar, organitza els conceptes i idees que tractaràs mentalment o per mitjà d’un esquema (per a això pots emprar el full on hi ha enunciades les preguntes de l’examen).
  • Argumenta les respostes, és a dir, justifica l’exposició dels continguts expressats i interrelaciona les idees exposades. 
  • No t’entretinguis excessivament en una pregunta. Contesta el que realment es demana i no omplis de «palla». No et donaran més puntuació per haver explicat altres coses que no tenen a veure amb el que et demanen.
  • Tingues cura de la redacció, la cal·ligrafia i també l’ortografia. Expressa’t amb claredat i correcció, demostra les teves habilitats en l’ús de la llengua escrita. Cuida el vocabulari tècnic de cada matèria. 
  • La presentació ha de ser clara i ordenada, ajuda a visualitzar el contingut de l’examen i facilita positivament la correcció. S’aconsella subratllar o emmarcar les idees, les dades o els conceptes principals. 
  • Repassa l'examen abans de lliurar-lo. És important reservar alguns minuts per repassar-ne el contingut, vigilar les faltes d’ortografia, els problemes d’expressió o fer alguna anotació o algun aclariment final que puguis considerar important.   

Després de l’examen

Durant el temps de descans, aprofita el moment per relaxar-te i prendre alguna beguda o menjar qualque cosa. No comentis res amb els companys, ja que pot ser que t'adonis que has fet alguna errada, i això et provocarà nervis per a l'examen següent, així que: examen fet, examen oblidat!

I recorda que tens 21 raons per venir a la UIB

Material elaborat pel Programa d'Assessorament Psicològic i Educatiu (PROAP-UIB) 

Notícia relacionada

Data de publicació: 06/06/2014