Conèixer el TDAH més enllà de l'eurocentrisme

La tesi doctoral de Jhairo Núñez investiga l'impacte del TDAH en escolars de la República Dominicana. 

La majoria dels estudis que analitzen l'impacte del trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH) en la vida dels infants s'han dut a terme a països anglosaxons i europeus. Per això, resulta essencial incrementar els estudis transculturals que ajudin a comprendre més bé el paper que tenen els aspectes socioculturals i socioeconòmics en aquest trastorn que s'inicia en el període del desenvolupament infantil i que causa dificultats en el funcionament personal, social, acadèmic i familiar.

Aquest és l'objectiu de la tesi doctoral de Jhairo Núñez García, defensada recentment a la Universitat de les Illes Balears. Per això, l'investigador ha analitzat les característiques psicològiques, familiars i escolars presents en menors susceptibles de presentar TDAH en comparació amb els seus companys que estudien a escoles públiques del sector Pequín de Santiago de Los Caballeros, República Dominicana.

La conclusió principal de l’estudi és que, en una mostra provinent d'una població desfavorida, amb un nivell socioeconòmic baix, en un ambient conflictiu i amb múltiples problemes, es fan visibles les mateixes dificultats associades al TDAH que en altres entorns culturals i socials.

Així, alguns dels aspectes en què els símptomes de TDAH es varen mostrar similars als observats en estudis realitzats a altres països i cultures varen ser les manifestacions negativistes desafiants i una puntuació més elevada en el tret de duresa i insensibilitat emocional.

Com en altres contextos, el grup amb TDAH va presentar més problemes de funcionament executiu i una puntuació més alta a Tempus Cognitiu Lent, així com un rendiment acadèmic inferior i moltes més dificultats d'aprenentatge.

L'anàlisi dels estils de criança dels pares va mostrar també que els pares amb un fill susceptible de tenir TDAH varen presentar estils més negatius que els pares d’infants sense TDAH.

Pel que fa a la percepció de pares i mestres, ambdós grups varen coincidir a l'hora de descartar molt bé els infants sense TDAH, però varen presentar menys exactitud a l'hora de detectar-ne els que tenien possible TDAH.

A tall de conclusió, l'investigador Jhairo Núñez García assenyala que «aquest treball ha permès ampliar el coneixement que es té sobre l'impacte del TDAH en infants, partint d'un context social, cultural i econòmic concret de la República Dominicana, per relacionar aquestes dades amb les d'altres contextos diferents i poder observar amb més detall les problemàtiques comunes que condicionen el desenvolupament d'aquests infants».

Fitxa de la tesi doctoral

  • Doctorand: Jhairo Núñez García
  • Títol: Características psicológicas, familiares y escolares en menores con sospecha de TDAH de una zona de bajo nivel socioeconómico de la República Dominicana.
  • Dirigit pel Dr. Mateu Servera Barceló
  • Programa de Doctorat en Psicologia

Data de l'esdeveniment: 24/07/2024

Data de publicació: 24/07/2024