Black Friday als hotels: quan els descomptes no incrementen les reserves

Un estudi d'investigadors de la Universitat de les Illes Balears revela que les campanyes de descomptes generen una caiguda de reserves en la setmana anterior i posterior a aquest fenomen. 

El Black Fridays'ha convertit els darrers anys en un fenomen massiu amb implantació mundial. Avui en dia, pràcticament cap segment de mercat no s'escapa de les intensives, i en ocasions agressives, campanyes de descompte durant aquest període. El sector turístic no s' ha mantingut aliè a aquesta tendència, i actualment participa de manera activa en aquestes campanyes de promoció.

Un estudi recent elaborat per investigadors els departaments d'Economia Aplicada i Economia de l'Empresa de la Universitat de les Illes Balears ha assenyalat que aquestes campanyes de descompte per temps limitat no sempre tenen l'efecte esperat sobre el total de reserves dels establiments hotelers.

El seu treball, publicat a la revista científica Current Issues in Tourism, analitza els impactes que aquestes campanyes de descompte per temps limitat provoquen sobre els patrons de compra dels consumidors de productes i serveis turístics.

L'estudi s'ha centrat específicament en l'efecte que generen les campanyes de Black Friday sobre les pautes de reserva d'una mostra representativa de més de 300 hotels localitzats a l'illa de Mallorca. La mostra inclou més de quatre milions de reserves d'hotels, proporcionades per la companyia Dingus (Channel Manager Hoteler).

Conclusions

L'estudi dels investigadors de la UIB mostra dues contribucions importants. D'una banda, proposa un marc teòric que sintetitza el comportament dels consumidors durant els descomptes per temps limitat; es basa en la teoria del «comportament compulsiu» i en el concepte de «desplaçament del consum».

A partir de l'anàlisi de les reserves, els investigadors conclouen que el Black Friday genera un augment significatiu en el nombre de reserves durant la setmana de l'esdeveniment. Ara bé, aquestes campanyes generen un desplaçament del consum, ja que s'observa una caiguda significativa de les reserves durant la setmana anterior i posterior a l'esdeveniment. En aquest sentit, la caiguda en les reserves que s'observa en la setmana posterior és més gran a l'augment durant la setmana del Black Friday.

Per tant, si bé és cert que les campanyes intenses de Black Friday generen un augment en el nombre de reserves, sembla que aquest augment no es correspon amb reserves noves. Per contra, aquest augment correspon més aviat a un desplaçament en el moment de realització d’aquestes reserves.

Aquests resultats tenen implicacions importants per als gestors d’ingressos i de campanyes de promoció de companyies hoteleres. El patró de comportament que s’observa entre els consumidors provoca que la gestió de preus durant la setmana al voltant del Black Friday es reveli com a crucial per a l'èxit de la campanya. Si la gestió de preus no té en compte aquestes oscil·lacions en la demanda, les campanyes de Black Fridaypodrien tenir un efecte global negatiu per als ingressos de l'hotel.

Referència bibliogràfica

Veronica Leoni, Vicente Ramos & Bartolomé Deyá-Tortella (18 Apr 2024). Doorbusters beyond the mall: Black Friday effects on tourism, Current Issues in Tourism, DOI: 10.1080/13683500.2024.2339965

 https://doi.org/10.1080/13683500.2024.2339965

Data de publicació: 20/11/2024