150 alumnes de l'IES Sineu participen en una activitat de la UIB amb motiu del Dia Mundial contra el Càncer

L’activitat es farà el 3 de febrer en el marc del projecte G9Missions per donar a conèixer, mitjançant propostes divulgatives i lúdiques, la importància de la recerca i de la prevenció d’aquesta malaltia

Dia: divendres, 3 de febrer de 2023
Hora: de 12 a 14 hores
Lloc: IES Sineu, carretera de Lloret de Vistalegre s/n, Sineu

La Universitat de les Illes Balears (UIB), a través de la Unitat de Divulgació i Cultura Científica, ha organitzat una activitat divulgativa sobre la investigació contra el càncer i la seva prevenció en el marc de la celebració del Dia Mundial contra el Càncer, el 4 de febrer.

L’activitat es farà el divendres, 3 de febrer, a l’IES Sineu amb la participació de més de 150 alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat que assistiran a tres xerrades divulgatives que impartiran Pilar Roca, catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular del Departament de Biologia Fonamental i Ciències de la Salut de la UIB i investigadora principal del grup de recerca multidisciplinari d'Oncologia Translacional (GMOT); el doctor José Reyes, president de l'Associació Espanyola Contra el Càncer a les Balears, i un psicooncòleg d’aquesta associació, que parlaran sobre qüestions vinculades a la prevenció del càncer, la incidència i els efectes que tenen el consum de tabac i d’alcohol en la malaltia.

Els alumnes podran participar també en el joc «Desxifrant el genoma del càncer», mitjançant el qual descobriran com és la seqüència d’ADN d’una cèl·lula sana i d’una de cancerígena. El joc l’han creat investigadors de l'Institut Universitari d'Oncologia d'Astúries i de la Universitat d'Oviedo.

L'activitat es farà en coordinació amb les universitats del G9 de manera simultània a diversos centres escolars, principalment de zones rurals d'Espanya, i amb la participació activa de l'alumnat d'educació secundària.

El consorci G9Missions va presentar la setmana passada un programa de divulgació científica valorant el coneixement i la prevenció al Dia Mundial contra el Càncer. Nombrosos grups de recerca de tot Espanya —entre els quals hi ha la UIB amb Pilar Roca, investigadora principal del GMOT— col·laboren en aquestes accions i donen a conèixer a la societat la seva tasca i la ciència darrere aquesta malaltia. D'aquesta manera, el projecte contribueix a promoure els objectius de la Missió Càncer del Programa Horitzó Europa de recerca, especialment, comprendre el càncer i els seus factors de risc i optimitzar-ne el diagnòstic i el tractament per millorar la vida i les perspectives de milions d’europeus d'aquí al 2030.

Sobre el Dia Mundial contra el Càncer

El Dia Mundial contra el Càncer és una iniciativa de la Unió Internacional contra el Càncer aprovada el 4 de febrer de l’any 2000 a la Cimera Mundial contra el Càncer per al Nou Mil·lenni a París. L'objectiu d'aquest dia és fomentar la investigació, prevenir el càncer, millorar els serveis per al pacient, crear consciència i mobilitzar la comunitat mundial per assolir avenços contra el càncer.

G9 Missions

Sota el nom de G9 Missions. Go for the Missions!, les institucions que integren el Grup 9 d'universitats, coordinades per la Universitat de Cantàbria, s'uneixen per tercer any consecutiu en un consorci per celebrar conjuntament la Nit Europea dels Investigadors i Investigadores el 2022 i 2023. Com a novetat, el consorci també presenta dos esdeveniments previs anuals i el programa de divulgació de Ciència Circular.

Les activitats del consorci, format per les universitats de Cantàbria, de Castella-la Manxa, d’Extremadura, de les Illes Balears, d’Oviedo, del País Basc, Pública de Navarra i de Saragossa, amb la col·laboració de la Universitat de La Rioja, estan disponibles a la pàgina <https://nocheinvestigag9.es/>.

Aquest projecte està finançat per la Unió Europea en el programa Horitzó Europa: Programa Marc de Recerca i Innovació, sota l'acord de subvenció número 101061455.

#WorldCancerDay #FightCancer #G9Missions

Data de l'esdeveniment: 03/02/2023