Un investigador de la UIB participa en una recerca que ha revelat un mecanisme d'acció fins ara desconegut d'un nou fàrmac anticancerigen

La recerca del doctor David Quiñonero, investigador del grup de Química Supramolecular de la UIB, s'ha publicat a la revista Chemistry - A European Journal

El doctor David Quiñonero, investigador del grup de Química Supramolecular de la Universitat de les Illes Balears, participa en una recerca en col·laboració amb altres investigadors de les universitats de Burgos, Barcelona i Southampton que ha revelat un mecanisme d'acció fins ara desconegut d'un nou fàrmac anticancerigen, l'obatoclax, que està oferint resultats prometedors en estudis clínics relatius al tractament de diferents tipus de càncer.

La recerca s'ha publicat recentment a la prestigiosa revista científica Chemistry - A European Journal i revela que el mecanisme que podria explicar l'activitat anticancerígena de l'obatoclax és la propietat d'aquest compost per facilitar el transport d'anions, com són el clorur i el bicarbonat, a través de les membranes lipídiques de la cèl·lula. Aquest transport té com a conseqüència una interferència en els nivells de pH intracel·lular que desencadena el fenomen conegut com a apoptosi o mort cel·lular programada. L'apoptosi és necessària per a molts processos vitals, i està regulada genèticament perquè en cada moment del cicle biològic només morin les cèl·lules que calguin. En les cèl·lules canceroses, però, el mecanisme genètic que regula l'apoptosi ha deixat de funcionar i les cèl·lules no deixen de multiplicar-se. A més, a l'estudi s'han preparat diferents anàlegs del compost obatoclax en els quals s'ha alterat la capacitat per transportar anions i s'ha comprovat que la citotoxicitat d'aquests presenta una bona correlació amb l'activitat com a transportadors.

L'estudi obre la porta al desenvolupament de noves molècules amb potencial acció anticancerígena basades en aquest model de mecanisme d'acció. Es pretén continuar les investigacions per desenvolupar molècules amb una activitat anticancerígena més gran i propietats millorades. D'aquesta manera, s'espera que en el futur es podran desenvolupar tractaments més eficaços i selectius contra el càncer.

Data de publicació: Fri Dec 02 10:22:00 CET 2011