«Quan fas gestió és quan coneixes bé la UIB i la gran qualitat professional i personal del PAS»

Joan Muñoz, director d’Edicions UIB 

Ho té clar i ho diu sense embuts i sense esperar una pregunta. Per ell la UIB no seria possible sense la implicació i la professionalitat del personal d’administració i serveis. Joan Muñoz és director d’Edicions UIB des de fa uns cinc anys. És arquitecte tècnic i enginyer en Edificació. Professor del Departament de Física i membre del Grup d’Investigació de Construccions Arquitectòniques i Enginyeria de l’Edificació, en una línia dedicada a la caracterització tèrmica de materials i la construcció ecològica i eficient. Ha estat subdirector de l’EPS i cap d’estudis d’Arquitectura Tècnica i del grau d’Edificació. Com a director d’Edicions UIB no veu proper el final del paper, sinó la coexistència d’aquest amb el llibre digital. Defensa la importància de fer feina en equip i en igualtat de condicions.

Sou director d’Edicions UIB des de fa cinc anys. Un servei de la UIB que fa...

La tasca principal que fem és tot el procés d’edició de llibres i revistes universitàries.

I també venda, no és ver? Què se n’ha fet, de la llibreria electrònica d’Edicions UIB?

Avui en dia el procés de venda de llibres el fem a través de la Unió d’Editorials Universitàries Espanyoles, UNE. Quan jo vaig arribar hi havia una llibreria electrònica pròpia d’Edicions UIB, que era difícil de controlar, i com que la UNE té el servei d’Unebook (www.unebook.es) per a les editorials universitàries, ens hi hem unit, i la gent pot comprar llibres en paper a través d’Unebook, a més d’altres plataformes de venda en xarxa, com Amazon, és clar...

Fa quatre anys posàrem en marxa també l’edició de llibres electrònics, un procés un poc lent, perquè molta gent entenia el llibre electrònic com un PDF, que no és un format adequat per a l’edició de llibres. Ara sabem que el millor format obert és l’EPUB (electronic publication). De la col·lecció Materials Didàctics, hem publicat alguns llibres en format electrònic, i en aquest format també els venem a Unebook, a l’apartat de llibres electrònics.

Però és important per a una Universitat tenir un servei editorial?

Edicions UIB és i ha estat qüestionat des de diferents ens de la UIB, que han posat en dubte si s’ha de mantenir o no..., en ocasions amb arguments com ara que és deficitari. Però, per altra banda, és dels pocs serveis que generen ingressos a la UIB, que provenen de la venda de llibres i revistes. Uns ingressos que, durant els darrers anys de crisi, arriben quasi a 70 mil euros anuals. Tenint en compte que el pressupost fix que tenim és de 44.000 euros anuals (al marge de les despeses de personal), pens que no està malament.

Quin tipus de publicació fa una editorial universitària?

Fa un tipus de publicació que normalment té a veure amb producció científica. Nosaltres oferim aquest servei, però a part; per arribar a la gent, a la resta de societat, no pots produir només per a l’àmbit universitari. La manera d’arribar a tothom és tenir una segona línia més divulgativa. Sense perdre de vista el rigor científic de les publicacions, i per arribar a altres tipus de públic des de la Universitat. En aquesta qüestió estam en sintonia amb la Direcció de Comunicació, que promou acostar més la UIB a tota la societat. Per això hem editat llibres com Hola, Eivissa, que és un conte infantil (editat en català, castellà, alemany i anglès), i s'hi han interessat operadors turístics com TUI. És un missatge també de difusió de la cultura pròpia. Altres exemples són el llibre de cuina de Santi Taura i el d’habitatges tradicionals, que són obres més divulgatives i que s’adrecen a un públic més popular. Personalment crec que l’aposta ha funcionat.

I quins creieu que són els llibres estrella d’Edicions UIB?

El Kitab Ta’rih Mayurqa, la crònica àrab de la conquesta, és un dels més venuts de la història d’Edicions UIB. I els que ja havia anomenat també són èxit de vendes: Habitatges tradicionals, el de cuina Santi Taura, cuiner, l’Hola Eivissa...

I els premiats?

La Crónica de Leodegundo (cinc volums) va ser premiat al darrer saló del còmic d’Astúries. És una obra amb rigor científic i, segons alguns crítics, és dels millors còmics editats a Espanya, durant anys. En aquest sentit, pel volum de vendes, ja el té una distribuïdora que es dedica a nodrir llibreries especialitzades en còmic a Espanya. No és car, perquè és en blanc i negre, tot i que és una obra a la qual l’autor ha dedicat quinze anys de feina. A Astúries ningú no els va fer cas. S’edità primer en bable, i nosaltres l’hem editat en castellà.

També hi ha un tema que han de tenir en compte els autors que fan feina amb nosaltres, que és que liquidam anualment els drets d’autor, cosa que no fan totes les editorials. Els autors saben que la UIB té una editorial seriosa.

I per què és possible tot això? Idò jo, que som professor de la UIB, faig feina amb un equip de personal d’administració i serveis que és un luxe. Moltes vegades PAS i PDI són dos mons desconnectats. I el que m’he trobat és que tant el personal d’Edicions UIB com el PAS amb qui m’he relacionat de manera col·lateral, m’ha sorprès molt positivament, i s’ha de dir que a la UIB tenim un alt nivell de professionalització en el PAS, la qual cosa fa que els serveis funcionin. No és el director tot sol, qui ho fa... No som jo. En el meu cas he procurat establir unes pautes, organitzar procediments, però crec que és un error pensar que un director ha de fer política d’edició..., per a això tenim un Consell d’Edició. I la feina del dia a dia s’ha de fer i la fa el personal del servei. Na Francesca Llabrés com a directora tècnica; en Joan Vives, responsable de la coordinació de projectes, la relació amb llibreries i la distribució; en Joan Alcover, que fa la distribució física i és responsable de la gestió de tot el magatzem; na Carolina Estapé, responsable de tota la part administrativa; i na Joana Salom, que duu la part de maquetació de revistes i llibres. Són el mínim de persones necessàries perquè funcioni el servei, i funciona. I ho vull reivindicar.

Així doncs, valorau la gestió i veieu un abans i un després com a PDI?

És clar! Quan coneixes de prop els serveis, t’adones de la feinada que fa el PAS i també t’adones que no es valora suficientment, perquè es desconeix. I és per aquesta feina tècnica i professional que funciona l’editorial i altres serveis. Record la meva etapa com a cap d'estudis, quan vaig quedar impressionat amb la capacitat i qualitat de la feina dels serveis administratius de l'EPS. Jo tractava sobretot amb na Carmen Bermúdez, i he de reconèixer que sense la seva capacitat de gestió, la meva com a cap d'estudis no hauria pogut ser la mateixa. 

Projectes oberts?

Sí, ara mateix, l’edició de llibres electrònics en format EPUB 3, que és el format enriquit. Què passa? Que l’EPUB és l’estàndard obert i lliure, i ens hem adonat que l’edició no va exclusivament cap al món electrònic. El paper és necessari. Per exemple, més del 80 per cent dels estudiants d'enginyeries a la UIB, encara avui, prefereixen estudiar en paper per preparar un examen. Per fer consultes, resoldre qüestions..., sí que els va bé el digital. I el nou format EPUB 3 permet incrustar vídeo dins els llibres, i permet també incrustar qüestionaris d’autoavaluació i altres materials de diferents formats, fet que didàcticament suposa oferir materials més enriquits als alumnes. Què passa? Que és un format molt nou, encara poc provat. És més feina per a l’autor i també d’edició, però el resultat és més ric i amb més possibilitats. Jo crec que en el termini d’un any podrem tenir algun llibre editat en aquest nou format...

Per altra banda, estam fent la migració a una eina de gestió nova, que és un procés més intern, però ens permetrà tenir tot el procés editorial integrat. És complicat, perquè ara ho teníem tot en eines diferents. Per al servei serà un canvi important, que permetrà tenir els processos molt protocol·litzats, de manera que, en el futur, l’editorial podria optar a un segell de qualitat per edició. Però l'objectiu principal és optimitzar el funcionament intern.  

Data de publicació: Mon Apr 11 08:11:00 CEST 2016